Matkailun tiedolla johtamisen kehittäminen: Case: Asikkala
Koivuluoma, Antti (2020)
Koivuluoma, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726587
Tiivistelmä
Matkailulla on merkittävä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa, ja matkailusektorin taloudellinen
merkitys Suomessa on kasvanut huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana.
Matkailun kasvun myötä tiedolla johtamisen merkitys matkailualalla on korostunut.
Tiedolla johtaminen kytkee tutkimustiedon paitsi poliittiseen päätöksentekoon
myös matkailualueiden ja -yritysten strategiseen johtamiseen sekä myynnin, markkinoinnin
ja palveluiden kehittämiseen.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää Asikkalan kunnan matkailun tiedolla
johtamista. Tarkoituksena oli tutkia ja kerätä tietoa kunnan matkailusta, matkailijoista
ja heidän matkailukokemuksistaan sekä analysoitiin keinoja ja mahdollisuuksia
matkailun tiedolla johtamisen kehittämiseen.
Kunnan matkailua ja matkailijoiden matkailukokemusta tutkittiin kesällä 2020 suoritetun
matkailijoille suunnatun kyselytutkimuksen avulla. Lisäksi tietoa matkailusta kerättiin
erilaisia virallisia tilastoja hyödyntämällä. Kokonaiskuvan hahmottamiseksi työssä hyödynnettiin
myös asiantuntijahaastatteluja. Kehittämishankkeen tutkimusosuus toteutettiin
tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä.
Matkailijoille suunnatun kyselytutkimuksen perusteella matkailijat olivat pääosin tyytyväisiä
matkailukokemukseensa Asikkalassa. Matkailijoiden NPS-suositteluindeksi oli
72, jota voidaan pitää erinomaisena. Lisäksi tutkimustulokset antoivat arvokasta tietoa
muun muassa matkailijoiden matkustusmotiiveista, kunnan digitaalisista palveluista ja
matkailun kehityskohteista.
Tutkimuksessa kerätyn aineiston pohjalta laadittiin kehitysehdotus matkailun tiedolla
johtamisen kokonaisjärjestelmästä. Kokonaisjärjestelmä ottaa huomioon muun muassa
tätä työtä varten suoritetun matkailijatutkimuksen, erilaiset matkailutilastot sekä matkailun
tiedolla johtamisen kehittämismahdollisuudet eri rajapinnat ja tietolähteet huomioiden
merkitys Suomessa on kasvanut huomattavasti viimeisen 20 vuoden aikana.
Matkailun kasvun myötä tiedolla johtamisen merkitys matkailualalla on korostunut.
Tiedolla johtaminen kytkee tutkimustiedon paitsi poliittiseen päätöksentekoon
myös matkailualueiden ja -yritysten strategiseen johtamiseen sekä myynnin, markkinoinnin
ja palveluiden kehittämiseen.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää Asikkalan kunnan matkailun tiedolla
johtamista. Tarkoituksena oli tutkia ja kerätä tietoa kunnan matkailusta, matkailijoista
ja heidän matkailukokemuksistaan sekä analysoitiin keinoja ja mahdollisuuksia
matkailun tiedolla johtamisen kehittämiseen.
Kunnan matkailua ja matkailijoiden matkailukokemusta tutkittiin kesällä 2020 suoritetun
matkailijoille suunnatun kyselytutkimuksen avulla. Lisäksi tietoa matkailusta kerättiin
erilaisia virallisia tilastoja hyödyntämällä. Kokonaiskuvan hahmottamiseksi työssä hyödynnettiin
myös asiantuntijahaastatteluja. Kehittämishankkeen tutkimusosuus toteutettiin
tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä.
Matkailijoille suunnatun kyselytutkimuksen perusteella matkailijat olivat pääosin tyytyväisiä
matkailukokemukseensa Asikkalassa. Matkailijoiden NPS-suositteluindeksi oli
72, jota voidaan pitää erinomaisena. Lisäksi tutkimustulokset antoivat arvokasta tietoa
muun muassa matkailijoiden matkustusmotiiveista, kunnan digitaalisista palveluista ja
matkailun kehityskohteista.
Tutkimuksessa kerätyn aineiston pohjalta laadittiin kehitysehdotus matkailun tiedolla
johtamisen kokonaisjärjestelmästä. Kokonaisjärjestelmä ottaa huomioon muun muassa
tätä työtä varten suoritetun matkailijatutkimuksen, erilaiset matkailutilastot sekä matkailun
tiedolla johtamisen kehittämismahdollisuudet eri rajapinnat ja tietolähteet huomioiden