Ansiopäivärahahakemuksen käsittelyprosessin kehittäminen Lean-toimintastrategian avulla
Helle, Anna (2020)
Helle, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726617
Tiivistelmä
Työttömyyskassojen tehtävänä on turvata jäsentensä perustoimeentulo työttömyyden aikana. Ansiopäivärahahakemus on lain mukaan käsiteltävä työttömyyskassassa ilman aiheetonta viivytystä. Joskus viivytystä kuitenkin syntyy ja tässä kehittämishankkeessa tutkittiin, kuinka sitä voisi vähentää Lean-toimintastrategian avulla.
Tietopohja laadittiin prosessin kehittämistä ja Lean-toimintastrategiaa käsittelevästä kirjallisuudesta. Kehittämishanke oli muodoltaan laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin osallistavin menetelmin. Kehittämishankkeessa tutkittiin, kuinka työttömyyskassassa voidaan kehittää ansiopäivärahahakemusprosessia Lean-toimintastrategian avulla. Hankkeen tutkimusjoukkona oli työttömyyskassan henkilöstö. Hankkeessa kuvattiin ansiopäivärahahakemusprosessin nykytila ja tunnistettiin siitä asiakkaalle arvoa tuottamattomat osat. Henkilöstö osallistettiin kehittämään prosessia Lean-toimintastrategiassa käytettävien ongelmanratkaisukeinojen avulla.
Tulokset osoittavat, että ansiopäivärahahakemuksen käsittelyprosessia on mahdollista kehittää Lean-toimintastrategian avulla. Kehittämishankkeen tuloksena löytyi työttömyyskassan käyttöön ansiopäivärahahakemusprosessia parantavia toimenpiteitä.
Tietopohja laadittiin prosessin kehittämistä ja Lean-toimintastrategiaa käsittelevästä kirjallisuudesta. Kehittämishanke oli muodoltaan laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin osallistavin menetelmin. Kehittämishankkeessa tutkittiin, kuinka työttömyyskassassa voidaan kehittää ansiopäivärahahakemusprosessia Lean-toimintastrategian avulla. Hankkeen tutkimusjoukkona oli työttömyyskassan henkilöstö. Hankkeessa kuvattiin ansiopäivärahahakemusprosessin nykytila ja tunnistettiin siitä asiakkaalle arvoa tuottamattomat osat. Henkilöstö osallistettiin kehittämään prosessia Lean-toimintastrategiassa käytettävien ongelmanratkaisukeinojen avulla.
Tulokset osoittavat, että ansiopäivärahahakemuksen käsittelyprosessia on mahdollista kehittää Lean-toimintastrategian avulla. Kehittämishankkeen tuloksena löytyi työttömyyskassan käyttöön ansiopäivärahahakemusprosessia parantavia toimenpiteitä.