Omaohjaajan käsikirja : Omaohjaajatyöskentelyn kehittäminen lastensuojelulaitoksessa lapsia kuullen
Santalahti, Niina (2020)
Santalahti, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726616
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena. Kohdeorganisaationa toimii lastensuojelun sijaishuoltolaitos Konstan Koti ja Koulu Oy, joka tarjoaa lastensuojelun sijaishuoltoa 13-17- vuotiaille lapsille.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli omaohjaajatyöskentelyn kehittäminen asiakaslähtöisesti entistä laadukkaammaksi, vaikuttavammaksi ja yhdenmukaisemmaksi. Kehittämistyön lähtökohtana oli sijoitettujen lasten ajatukset ja toiveet omaohjaajatyöskentelyyn liittyen. Lisäksi kehittämisessä otettiin huomioon omaohjaajien moniammatillisen työryhmän näkökulmat ja hankkeeseen vahvasti liittyvä aiempi teoria- ja tutkimustieto. Kehittämishankkeessa on huomioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen laatima mallinnus terapeuttisen laitoskasvatuksen kehittämisen suunnasta. Mallinnus on osa Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma LAPEn lastensuojelun uudistamistyötä.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia omaohjaajan käsikirja sijaishuollossa työskenteleville omaohjaajille. Käsikirjaan on muotoiltu paranneltu tehtävänkuvaus omaohjaajatyöskentelyn sisällöstä. Käsikirjasta selviää myös mitä työskentely pitää sisällään sijoituksen eri vaiheissa. Lisäksi siihen on kerätty teoriatietoa, sekä suositeltuja menetelmiä omaohjaajatyöskentelyn tueksi.
Työelämänlähtöinen kehittämishanke toteutettiin käyttäen asiakaslähtöistä Bikva-arviointimallia. Kehittämishankkeessa osallistettiin ensisijaisesti asiakkaita, eli Konstaan sijoitettuja lapsia, sekä työyhteisöä ja organisaatiota. Kehittämistä varten kerättiin tutkimusaineisto lapsilta mobiilikyselyllä ja ryhmähaastatteluilla. Tämän jälkeen toteutettiin työntekijöille työpaja, workshop, jossa työryhmä paneutui kehittämistyöhön lapsilta kerätyn aineiston ja kehittämishankkeen teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Lapsilta ja omaohjaajilta kerätty aineisto vietiin yrityksen esimiesryhmään, josta saadun palautteen myötä kehitettiin konkreettinen opas omaohjaajille: “Omaohjaajan käsikirja”. Käsikirjan avulla mahdollistuu tavoitteena ollut laadukkaampi, vaikuttavampi ja yhdenmukaisempi omaohjaajatyöskentely.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli omaohjaajatyöskentelyn kehittäminen asiakaslähtöisesti entistä laadukkaammaksi, vaikuttavammaksi ja yhdenmukaisemmaksi. Kehittämistyön lähtökohtana oli sijoitettujen lasten ajatukset ja toiveet omaohjaajatyöskentelyyn liittyen. Lisäksi kehittämisessä otettiin huomioon omaohjaajien moniammatillisen työryhmän näkökulmat ja hankkeeseen vahvasti liittyvä aiempi teoria- ja tutkimustieto. Kehittämishankkeessa on huomioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen laatima mallinnus terapeuttisen laitoskasvatuksen kehittämisen suunnasta. Mallinnus on osa Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma LAPEn lastensuojelun uudistamistyötä.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia omaohjaajan käsikirja sijaishuollossa työskenteleville omaohjaajille. Käsikirjaan on muotoiltu paranneltu tehtävänkuvaus omaohjaajatyöskentelyn sisällöstä. Käsikirjasta selviää myös mitä työskentely pitää sisällään sijoituksen eri vaiheissa. Lisäksi siihen on kerätty teoriatietoa, sekä suositeltuja menetelmiä omaohjaajatyöskentelyn tueksi.
Työelämänlähtöinen kehittämishanke toteutettiin käyttäen asiakaslähtöistä Bikva-arviointimallia. Kehittämishankkeessa osallistettiin ensisijaisesti asiakkaita, eli Konstaan sijoitettuja lapsia, sekä työyhteisöä ja organisaatiota. Kehittämistä varten kerättiin tutkimusaineisto lapsilta mobiilikyselyllä ja ryhmähaastatteluilla. Tämän jälkeen toteutettiin työntekijöille työpaja, workshop, jossa työryhmä paneutui kehittämistyöhön lapsilta kerätyn aineiston ja kehittämishankkeen teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Lapsilta ja omaohjaajilta kerätty aineisto vietiin yrityksen esimiesryhmään, josta saadun palautteen myötä kehitettiin konkreettinen opas omaohjaajille: “Omaohjaajan käsikirja”. Käsikirjan avulla mahdollistuu tavoitteena ollut laadukkaampi, vaikuttavampi ja yhdenmukaisempi omaohjaajatyöskentely.