Lean-menetelmä myyntineuvottelijan työn kehittäjänä
Riutto, Katja (2020)
Riutto, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia myyntineuvottelijan päivittäisiä työtehtäviä ja
miten työtehtävien hoitamista voitaisiin kehittää Lean-menetelmän avulla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myyntineuvottelijan työn vaatimuksia ja työhön liittyviä päivittäisten toimintojen kehittämistä. Myyntineuvottelijan työtehtäviä tutkittiin osana erilaisia prosesseja.
Opinnäytetyö toteutettiin havainnoimalla päivittäisiä työtehtäviä ja tekemällä päiväkirjamerkintöjä. Teoriaosuudessa kuvattiin myyntiin sekä tuotantoon liittyviä prosesseja. Työssä tutkittiin miten asiakkaiden kyselyt kulkevat erilaisten prosessien läpi. Teoriaosuuden toisessa osassa perehdyttiin Lean-toimintamalliin ja erilaisiin Lean-menetelmiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi analyysi omista myyntineuvottelijan työtehtävistä ja sen asettamista vaatimuksista. Pohdintaosuudessa havainnoitiin, miten Lean-menetelmää voidaan hyödyntää erilaisissa prosesseissa ja työtehtävissä.
Työn johtopäätöksenä voidaan pitää, että Lean-menetelmien käyttämisestä on hyötyä
myyntineuvottelijan työssä. Työtehtävien hoitaminen ja priorisointi Leanin avulla tuo
tehokkuutta myyntineuvottelijan työhön. Lean-toimintamallin hyöty on paras silloin,
kun se on koko organisaatiolla käytössä ja yhteinen toimintapa.
miten työtehtävien hoitamista voitaisiin kehittää Lean-menetelmän avulla. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myyntineuvottelijan työn vaatimuksia ja työhön liittyviä päivittäisten toimintojen kehittämistä. Myyntineuvottelijan työtehtäviä tutkittiin osana erilaisia prosesseja.
Opinnäytetyö toteutettiin havainnoimalla päivittäisiä työtehtäviä ja tekemällä päiväkirjamerkintöjä. Teoriaosuudessa kuvattiin myyntiin sekä tuotantoon liittyviä prosesseja. Työssä tutkittiin miten asiakkaiden kyselyt kulkevat erilaisten prosessien läpi. Teoriaosuuden toisessa osassa perehdyttiin Lean-toimintamalliin ja erilaisiin Lean-menetelmiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi analyysi omista myyntineuvottelijan työtehtävistä ja sen asettamista vaatimuksista. Pohdintaosuudessa havainnoitiin, miten Lean-menetelmää voidaan hyödyntää erilaisissa prosesseissa ja työtehtävissä.
Työn johtopäätöksenä voidaan pitää, että Lean-menetelmien käyttämisestä on hyötyä
myyntineuvottelijan työssä. Työtehtävien hoitaminen ja priorisointi Leanin avulla tuo
tehokkuutta myyntineuvottelijan työhön. Lean-toimintamallin hyöty on paras silloin,
kun se on koko organisaatiolla käytössä ja yhteinen toimintapa.