Tekninen myyjä IT-yrityksessä
Roponen, Leo (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726703
Tiivistelmä
Tekninen IT-myynti ei ole samanlaista kuin tuotteiden myynti. Se vaatii myyjältä tietynlaisia ominaisuuksia ja on tasapainoilua tekniikan, teknisen myynnin ja opittujen myyntikäytäntöjen väliltä.
Digitalisaatio on tuonut mahdollisuuden uudenlaisilla järjestelmillä ja sovelluksilla liiketoiminnan kehittämisen. Teknisen myyjän toimenkuva on asiakkaiden ongelmien ja liiketoiminnan kehityskohteiden löytäminen ja niidenpohjalta konseptoitujen projektien myyminen.
Myyjä ei selviä nykyajan IT-myynnissä vain myynnin perusteilla vaan hänen on omaksuttava paljon enemmänkin tietoja ja taitoja. Asiakkaat odottavat ostavansa heidän liiketoimintaansa kehittäviä ratkaisuja. Myyjän on osattava ammattitaitoisesti löytää ja kehittää asiakkaille heidän liiketoimintaansa liittyviä projekteja.
Opinnäytetyössä kuvaillaan kymmenen viikon päivittäistä teknisen myyjän työtä. Jokaisesta viikon päivästä on tavoitteellinen kuvaus ja päiväkirjan jokaista kokonaista viikkoa sekä myyjän kehittymistä analysoidaan viikon työtehtävissä.
Päiväkirjan jälkeen pohditaan työpäiväkirjamuotoista opinnäytetyötä ja kehittymistä koko opinnäytetyöprosessin aikana. Lisäksi yritetään ymmärtää myyjältä tarvittavia ominaisuuksia ja miten myyjä on selvinnyt tästä kokonaisuudesta.
Nykyajan IT-myynnissä myyjältä oletetaan taitoja palvella asiakasta. Teknisen myyjän ominaisuuksiin kuuluu hyvien myyntikäytäntöjen käyttäminen ja teknisen tiedon tunteminen. Technical IT sales are not the same as product sales. It requires certain qualities from the salesperson and is a balance between technology, technical sales, and learned sales practices.
Digitalization has brought with it the opportunity for new types of systems and applications for business development. The job description of a technical salesperson is to find customers' problems, areas for development and to sell projects based on them.
In today’s IT sales, the salesperson cannot succeed with the basics of sales alone, therefore they must acquire the relevant knowledge and skills. Customers expect to buy solutions that develop their business. The salesperson must be able to professionally find and develop projects related to their business for customers.
The thesis describes the daily work of a technical salesman for ten weeks. Each day of the week has a goal-oriented description, and each full week of the diary is analyzed, as well as the salesperson’s development in the week’s work assignments.
After the diary, the thesis and development during the whole thesis process is discussed. In addition, an attempt is made to understand from the seller the necessary characteristics of how the seller has survived this entity.
At present, in IT sales, the salesperson is assumed to have the skills to serve the customer. The characteristics of a technical salesperson include the use of good sales practices and knowledge of technical information.
Digitalisaatio on tuonut mahdollisuuden uudenlaisilla järjestelmillä ja sovelluksilla liiketoiminnan kehittämisen. Teknisen myyjän toimenkuva on asiakkaiden ongelmien ja liiketoiminnan kehityskohteiden löytäminen ja niidenpohjalta konseptoitujen projektien myyminen.
Myyjä ei selviä nykyajan IT-myynnissä vain myynnin perusteilla vaan hänen on omaksuttava paljon enemmänkin tietoja ja taitoja. Asiakkaat odottavat ostavansa heidän liiketoimintaansa kehittäviä ratkaisuja. Myyjän on osattava ammattitaitoisesti löytää ja kehittää asiakkaille heidän liiketoimintaansa liittyviä projekteja.
Opinnäytetyössä kuvaillaan kymmenen viikon päivittäistä teknisen myyjän työtä. Jokaisesta viikon päivästä on tavoitteellinen kuvaus ja päiväkirjan jokaista kokonaista viikkoa sekä myyjän kehittymistä analysoidaan viikon työtehtävissä.
Päiväkirjan jälkeen pohditaan työpäiväkirjamuotoista opinnäytetyötä ja kehittymistä koko opinnäytetyöprosessin aikana. Lisäksi yritetään ymmärtää myyjältä tarvittavia ominaisuuksia ja miten myyjä on selvinnyt tästä kokonaisuudesta.
Nykyajan IT-myynnissä myyjältä oletetaan taitoja palvella asiakasta. Teknisen myyjän ominaisuuksiin kuuluu hyvien myyntikäytäntöjen käyttäminen ja teknisen tiedon tunteminen.
Digitalization has brought with it the opportunity for new types of systems and applications for business development. The job description of a technical salesperson is to find customers' problems, areas for development and to sell projects based on them.
In today’s IT sales, the salesperson cannot succeed with the basics of sales alone, therefore they must acquire the relevant knowledge and skills. Customers expect to buy solutions that develop their business. The salesperson must be able to professionally find and develop projects related to their business for customers.
The thesis describes the daily work of a technical salesman for ten weeks. Each day of the week has a goal-oriented description, and each full week of the diary is analyzed, as well as the salesperson’s development in the week’s work assignments.
After the diary, the thesis and development during the whole thesis process is discussed. In addition, an attempt is made to understand from the seller the necessary characteristics of how the seller has survived this entity.
At present, in IT sales, the salesperson is assumed to have the skills to serve the customer. The characteristics of a technical salesperson include the use of good sales practices and knowledge of technical information.