Tukea digitukijalle : käyttäjäkeskeisen digitaalisen palvelukonseptin kehitys
Laiho, Paula (2020)
Laiho, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726627
Tiivistelmä
Digitalisaatio on edesauttanut palvelujen digitalisointia ja luonut tarpeen ihmisten tukemiseen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käytössä. Digitukea antavat henkilöt tarvitsevat puolestaan tukea digituen antamiseen tarvittavan osaamisen kehittämisessä, koska kyseinen osaaminen on jatkuvan muutoksen ja kehityksen kohteena. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaista osaamista digituen antamiseen tarvitaan, miten digituen antamiseen tarvittavaa osaamista kehitetään ja miten digituen antamiseen tarvittavan osaamisen kehittämistä voidaan tukea digitaalisen palvelukonseptin avulla. Opinnäytetyön aihe on rajattu koskemaan Uudenmaan alueella toimivia digituen antajia.
Opinnäytetyön tietoperusta tarkastelee digitalisaation taustoja, sen vaikutuksia ja tilaa Suomessa sekä digitalisoituvan yhteiskunnan vaikutuksia kansalaisen näkökulmasta muodostaen käsityksen siitä, mistä digituen sekä digiosaamisen kehittämisen tarpeet ovat saaneet alkunsa. Tietoperustassa määritellään, mitä käsitteet osaaminen ja digiosaaminen pitävät sisällään, sekä tarkastellaan osaamisen kehittämistä digiosaamisen näkökulmasta. Tietoperustassa tarkastellaan myös digitaalisia palveluita sekä määritellään käsitteet digitaalinen palvelukonsepti, käyttäjäkeskeisyys ja käytettävyys.
Opinnäytetyön lähestymistapa yhdistelee soveltaen tapaustutkimusta sekä palvelumuotoilua. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoinnin ja teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisen analysointimenetelmän avulla. Laadullisten tutkimusmenetelmien avulla kerätyn aineiston pohjalta on luotu syvempi ymmärrys tutkittavasta ilmiöstä ja digituen antajien tarpeista käyttäjäkeskeisyyden toteutumiseksi. Tietoperustan ja analysoidun aineiston pohjalta on määritelty, mitä digituen antamiseen tarvittava osaaminen pitää sisällään.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käyttäjäkeskeinen digitaalinen palvelukonsepti digituen antajien digituen antamisessa tarvittavan osaamisen kehittämisen tueksi. Digitaalinen palvelukonsepti on kuvattu käyttöliittymäkuvien avulla, jotta konsepti antaa kattavan ja kokonaisvaltaisen kuvan siitä, miltä digituen antamiseen tarvittavan osaamisen kehittämisen tukena toimiva palvelu voi näyttää ja pitää sisällään.
Opinnäytetyö osoitti, että digituen antajien digituen antamiseen tarvittavan osaamisen kehittämisen tukeminen on tärkeää, jotta he pystyvät parhaansa mukaan auttamaan henkilöitä, joilla on vaikeuksia käyttää digitaalisia palveluita ja laitteita. Kehitetyn digitaalisen palvelukonseptin toimivuuden ja käyttökelpoisuuden kannalta on olennaista, että jokin taho ottaa ylläpitovastuun ja pitää huolen, että sen sisältö on digituen antajille suunnattua ja digituen antamiseen tarvittavan osaamisen kannalta olennaista.
Opinnäytetyön tietoperusta tarkastelee digitalisaation taustoja, sen vaikutuksia ja tilaa Suomessa sekä digitalisoituvan yhteiskunnan vaikutuksia kansalaisen näkökulmasta muodostaen käsityksen siitä, mistä digituen sekä digiosaamisen kehittämisen tarpeet ovat saaneet alkunsa. Tietoperustassa määritellään, mitä käsitteet osaaminen ja digiosaaminen pitävät sisällään, sekä tarkastellaan osaamisen kehittämistä digiosaamisen näkökulmasta. Tietoperustassa tarkastellaan myös digitaalisia palveluita sekä määritellään käsitteet digitaalinen palvelukonsepti, käyttäjäkeskeisyys ja käytettävyys.
Opinnäytetyön lähestymistapa yhdistelee soveltaen tapaustutkimusta sekä palvelumuotoilua. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoinnin ja teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto on analysoitu laadullisen analysointimenetelmän avulla. Laadullisten tutkimusmenetelmien avulla kerätyn aineiston pohjalta on luotu syvempi ymmärrys tutkittavasta ilmiöstä ja digituen antajien tarpeista käyttäjäkeskeisyyden toteutumiseksi. Tietoperustan ja analysoidun aineiston pohjalta on määritelty, mitä digituen antamiseen tarvittava osaaminen pitää sisällään.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käyttäjäkeskeinen digitaalinen palvelukonsepti digituen antajien digituen antamisessa tarvittavan osaamisen kehittämisen tueksi. Digitaalinen palvelukonsepti on kuvattu käyttöliittymäkuvien avulla, jotta konsepti antaa kattavan ja kokonaisvaltaisen kuvan siitä, miltä digituen antamiseen tarvittavan osaamisen kehittämisen tukena toimiva palvelu voi näyttää ja pitää sisällään.
Opinnäytetyö osoitti, että digituen antajien digituen antamiseen tarvittavan osaamisen kehittämisen tukeminen on tärkeää, jotta he pystyvät parhaansa mukaan auttamaan henkilöitä, joilla on vaikeuksia käyttää digitaalisia palveluita ja laitteita. Kehitetyn digitaalisen palvelukonseptin toimivuuden ja käyttökelpoisuuden kannalta on olennaista, että jokin taho ottaa ylläpitovastuun ja pitää huolen, että sen sisältö on digituen antajille suunnattua ja digituen antamiseen tarvittavan osaamisen kannalta olennaista.