Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

S2-kuviskerhon toimintamallin kehittäminen

Karjalainen, Irinja (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (3.130Mt)
Lataukset: 


Karjalainen, Irinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726644
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella S2-kuviskerhon toimintamalli luovan toiminnan työtapoja hyödyntäen ja toteuttaa toimintakerroille tukimateriaali suomea toisena kielenä puhuville lapsille. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri ja sen ylläpitämä Hakunilan lasten ja perheiden yhteisötalo. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat asuinalueen 7-9-vuotiaat lapset.

Opinnäytetyön viitekehys rakentui monikulttuurisuudesta ja sensitiivisestä työotteesta, osallisuudesta ja kotoutumisesta, suomen kielen taidon ja kielitietoisuuden tukemisesta, sekä luovan toiminnan työtavoista ja luovasta ryhmätoiminnasta. Toiminnallinen osuus muodostui työpajojen suunnittelusta ja niiden toteuttamisesta askarteluvideoiden muodossa. Opinnäytetyössä tehtiin myös ryhmäteemahaastattelu kehitystyön tueksi.

Aineiston perusteella luovat työtavat ylläpitävät ja kehittävät lasten suomen kielen taitoa ja eri aisteja monipuolisesti hyödyntämällä voidaan vahvistaa oppimista. Syntyvät kokemukset ja tunteet on hyvä purkaa työskentelyn aikana turvallisen kerhoryhmän rakentamiseksi. Luova toiminta lisää lasten mahdollisuuksia itseilmaisuun, sosiaaliseen kohtaamiseen ja osallisuuden kokemuksiin. Sensitiivisen työotteen avulla on mahdollista tukea lapsia monipuolisesti.

Tavoitteiden toteutumisen arvioinnissa käytettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen osallisuuden osa-alueiden 24 apukysymystä. Arvioinnin perusteella S2-kuviskerhon toimintamalli tarjoaa lapsille mahdollisuuksia sosiaaliseen kohtaamiseen, itseilmaisuun ja eri roolien kokeilemiseen toiminnan aikana. Toimintamallin jatkokehittämisen aiheena voisivat olla yhteisötaide, sekä lasten turvataitojen käsittely. Kehitystyötä on seuraavaksi hyvä jatkaa yhdessä lasten kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste