ICT-ongelmien arviointi ja oman osaamisen kehittäminen
Mikkonen, Janne (2020)
Mikkonen, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826740
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty päiväkirjamuotoisena Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Työn tavoitteena on tuoda esille erilaisia ICT-ongelmia ja arvioida niiden vakavuutta, sekä kehittää ICT-tuen osaamista. Opinnäytetyö seuraa Korkeimman hallinto-oikeuden ICT-tuen työskentelyä kymmenen viikon ajan. Päiväkirjavaiheen päivistä on kirjoitettu oma merkintänsä ja jokaisesta viikosta on lopussa viikkoanalyysi. Viikkoanalyysit keskittyvät viikolla esiin nousseisiin ongelmiin ja ilmiöihin. Ongelmatilanteissa on hyödynnetty omaa, vertaisten, Valtorin ja Oikeusrekisterikeskuksen osaamista, sekä järjestelmien valmistajien ja Microsoftin ohjeita.
Työn pääpaino on lähituen työtehtävissä, kuten käyttäjien ongelmien ratkaisussa. Käyttäjien kanssa toimittaessa on kiinnitetty erityistä huomiota käyttäjien ICT-valmiuksiin. Opinnäytetyössä käsitellään myös järjestelmän pääkäyttäjän tehtäviä, palveluntarjoajien kanssa toimimista, sekä laiteasennuksia. Etätyöskentelyn aikana nostetaan esille selkeän kommunikoinnin ja toimivien tietoliikenneyhteyksien tärkeys.
Viikkojen aikana käy ilmi, miten henkilöstön ICT-osaaminen vaikuttaa heidän itsensä, sekä tietohallinnon työskentelyyn. Työ selkeyttää tietohallinnon työnkuvaa ja korostaa lähituen tärkeyttä, tätä tietoa voidaan käyttää hyväksi tietohallintoa resursoidessa. Henkilöstön osaamisen arvioinnista saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tietoteknisenkoulutuksen tarvetta ja sisältöä mietittäessä. Opinnäytetyön aikana välittömästi kehitetty kohde on kirjoittajan oma osaaminen. Omaa osaamista on pyritty kehittämään reflektoimalla ja omatoimisella opiskelulla töiden ohessa.
Työn pääpaino on lähituen työtehtävissä, kuten käyttäjien ongelmien ratkaisussa. Käyttäjien kanssa toimittaessa on kiinnitetty erityistä huomiota käyttäjien ICT-valmiuksiin. Opinnäytetyössä käsitellään myös järjestelmän pääkäyttäjän tehtäviä, palveluntarjoajien kanssa toimimista, sekä laiteasennuksia. Etätyöskentelyn aikana nostetaan esille selkeän kommunikoinnin ja toimivien tietoliikenneyhteyksien tärkeys.
Viikkojen aikana käy ilmi, miten henkilöstön ICT-osaaminen vaikuttaa heidän itsensä, sekä tietohallinnon työskentelyyn. Työ selkeyttää tietohallinnon työnkuvaa ja korostaa lähituen tärkeyttä, tätä tietoa voidaan käyttää hyväksi tietohallintoa resursoidessa. Henkilöstön osaamisen arvioinnista saatuja tuloksia voidaan hyödyntää tietoteknisenkoulutuksen tarvetta ja sisältöä mietittäessä. Opinnäytetyön aikana välittömästi kehitetty kohde on kirjoittajan oma osaaminen. Omaa osaamista on pyritty kehittämään reflektoimalla ja omatoimisella opiskelulla töiden ohessa.