Kooste sosiaalipedagogisen koiratoiminnan harjoituksista
Söderholm, Lotta (2020)
Söderholm, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826776
Tiivistelmä
Sosiaalipedagoginen koiratoiminta on eläinavusteista työskentelyä, jossa ohjaajan työparina asiakaskohtaamisissa toimii tehtävään soveltuva ja koulutettu koira. Toiminta tähtää sosiaalipedagogisen viitekehyksen mukaisesti asiakkaan kasvun tukemiseen ja hyvinvoinnin lisäämiseen. Toiminnan keskiössä ovat koiran kanssa tehtävät harjoitukset. Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Suomen Hoivakoiran ja Sosped Keskuksen kanssa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kooste koira-avusteisista harjoituksista sosiaalipedagogisen koiratoiminnan ohjaajille. Koosteen tarkoituksena oli tiivistää helposti lähestyttävästi yksiin kansiin mahdollisimman monia sosiaalipedagogisen koiratoiminnan harjoituksia, ja tarjota ne tasavertaisesti Sosped Koira -koulutuksen käyneiden ohjaajien käyttöön. Koosteen tarkoitus on toimia ohjaajan työvälineenä sosiaalipedagogisen koiratoiminnan toteutuksien suunnittelussa tuomalla ohjaajien tietoisuuteen uusia harjoituksia, muistuttamalla vanhoista jo unohtuneista harjoituksista sekä toimimalla inspiraationa oman työn kehittämisessä. Harjoitukset koosteeseen kerättiin Sosped Koira -koulutuksesta valmistuneiden ohjaajien lopputöistä. Opinnäytetyölle oli selkeä tarve, sillä vastaavaa koostetta ei ole tehty aiemmin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Sosped Koira -ohjaajia, -kouluttajia ja Suomen Hoivakoiraa hyödyttävä helppokäyttöinen ja aidosti hyödyttävä materiaali. Laajempana tavoitteena tälle opinnäytetyölle on koira-avusteisten menetelmien tunnettavuuden lisääminen, sekä sosiaalipedagogisen koiratoiminnan käyttömahdollisuuksien vahvistaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen metodina käytettiin tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty sisällönanalyysia ja sen rakenteita. Opinnäytetyöprosessi eteni lineaarisen toimintatutkimuksellisen mallin mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteessa onnistuttiin hyvin. Valmis kooste sisältää 91 erilaista sosiaalipedagogisen koiratoiminnan harjoitusta, ja se on 24 sivua pitkä. Onnistumista mitattiin kohderyhmältä kerätyllä sähköisellä palautteella, yhteistyökumppanin palautteella sekä opinnäytetyön tekijän itsearvioinnilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kooste koira-avusteisista harjoituksista sosiaalipedagogisen koiratoiminnan ohjaajille. Koosteen tarkoituksena oli tiivistää helposti lähestyttävästi yksiin kansiin mahdollisimman monia sosiaalipedagogisen koiratoiminnan harjoituksia, ja tarjota ne tasavertaisesti Sosped Koira -koulutuksen käyneiden ohjaajien käyttöön. Koosteen tarkoitus on toimia ohjaajan työvälineenä sosiaalipedagogisen koiratoiminnan toteutuksien suunnittelussa tuomalla ohjaajien tietoisuuteen uusia harjoituksia, muistuttamalla vanhoista jo unohtuneista harjoituksista sekä toimimalla inspiraationa oman työn kehittämisessä. Harjoitukset koosteeseen kerättiin Sosped Koira -koulutuksesta valmistuneiden ohjaajien lopputöistä. Opinnäytetyölle oli selkeä tarve, sillä vastaavaa koostetta ei ole tehty aiemmin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Sosped Koira -ohjaajia, -kouluttajia ja Suomen Hoivakoiraa hyödyttävä helppokäyttöinen ja aidosti hyödyttävä materiaali. Laajempana tavoitteena tälle opinnäytetyölle on koira-avusteisten menetelmien tunnettavuuden lisääminen, sekä sosiaalipedagogisen koiratoiminnan käyttömahdollisuuksien vahvistaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen metodina käytettiin tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Opinnäytetyössä on hyödynnetty sisällönanalyysia ja sen rakenteita. Opinnäytetyöprosessi eteni lineaarisen toimintatutkimuksellisen mallin mukaisesti.
Opinnäytetyön tavoitteessa onnistuttiin hyvin. Valmis kooste sisältää 91 erilaista sosiaalipedagogisen koiratoiminnan harjoitusta, ja se on 24 sivua pitkä. Onnistumista mitattiin kohderyhmältä kerätyllä sähköisellä palautteella, yhteistyökumppanin palautteella sekä opinnäytetyön tekijän itsearvioinnilla.