Nuorten seksuaaliterveystietojen kehittäminen
Ekholm, Maiju; Juvakka, Vilma (2020)
Ekholm, Maiju
Juvakka, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli nuorten seksuaaliterveystietojen kehittäminen ja se toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää nuoria askarruttavia kysymyksiä, jotka liittyvät seksuaaliterveyteen. Opinnäytetyössä saatujen kysymysten perusteella tehtiin videoita, joilla vastattiin kysymyksiin. Tuotetut videot jaettiin myös yleiseen käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorten seksuaaliterveystietoja heidän omien tarpeidensa pohjalta. Toimintaympäristönä oli Simpeleen koulu sekä Rautjärven lukio.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui internetlähteistä sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin seksuaaliterveystietoon liittyviä tärkeitä käsitteitä sekä videomuotoisen opetuksen hyödyllisyyttä ja tehokkuutta. Myös nuorten seksuaaliterveystietojen kehittämisen tarvetta selvitettiin. Opinnäytetyössä nuoret osallistettiin antamalla heille mahdollisuus esittää kysymyksiä anonyymisti aiheeseen liittyen. Saatujen kysymysten perusteella tehtiin videoita, joilla vastattiin kysymyksiin. Ennen videoiden kuvaamista videoille laadittiin lyhyt käsikirjoitus, ja harjoitusvideot kuvattiin ennen varsinaisten videoiden kuvaamista. Videoita tehtiin kolme kappaletta. Ensimmäisen videon teemana oli seksuaaliterveys, ja videolla käsiteltiin seksuaaliterveyttä yleisesti, seksiä, seksin ikärajoja ja seksin sensitiivisyyttä sekä seksuaalisuutta. Toisen videon aiheena oli murrosikä, ja videolla käsiteltiin murrosikään liittyviä muutoksia, kuukautisia sekä lisääntymistä. Kolmannen videon aiheena oli ehkäisy, ja videolla käsiteltiin yhdyntää, sukupuolitauteja, raskaaksi tulemisen ehkäisyä ja ehkäisypillereiden haittavaikutuksia. Videomateriaali annettiin ensin Simpeleen koulun ja Rautjärven lukion yksityiseen käyttöön. Opinnäytetyöprosessin lopussa videot jaettiin julkiseen käyttöön.
Opinnäytetyön onnistumista arvioitiin luodun palautekyselyn avulla. Palautekyselyn tuloksista voidaan päätellä, että videomuotoinen opetus on nuorille mielekäs sekä opettavainen tapa opiskella. Palautekyselyn vastaukset puhuvat opinnäytetyön hyödyllisyyden puolesta. Palautekyselyn vastauksista käy ilmi myös, että nuorten seksuaaliterveystietoja tulee kehittää jatkuvasti. Tämän tyylinen opetustapa auttaa nuoria oppimaan aiheesta tehokkaasti. Opinnäytetyötä on mahdollista hyödyntää seksuaaliterveystiedon opetuksessa ja seksuaalikasvatuksessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui internetlähteistä sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin seksuaaliterveystietoon liittyviä tärkeitä käsitteitä sekä videomuotoisen opetuksen hyödyllisyyttä ja tehokkuutta. Myös nuorten seksuaaliterveystietojen kehittämisen tarvetta selvitettiin. Opinnäytetyössä nuoret osallistettiin antamalla heille mahdollisuus esittää kysymyksiä anonyymisti aiheeseen liittyen. Saatujen kysymysten perusteella tehtiin videoita, joilla vastattiin kysymyksiin. Ennen videoiden kuvaamista videoille laadittiin lyhyt käsikirjoitus, ja harjoitusvideot kuvattiin ennen varsinaisten videoiden kuvaamista. Videoita tehtiin kolme kappaletta. Ensimmäisen videon teemana oli seksuaaliterveys, ja videolla käsiteltiin seksuaaliterveyttä yleisesti, seksiä, seksin ikärajoja ja seksin sensitiivisyyttä sekä seksuaalisuutta. Toisen videon aiheena oli murrosikä, ja videolla käsiteltiin murrosikään liittyviä muutoksia, kuukautisia sekä lisääntymistä. Kolmannen videon aiheena oli ehkäisy, ja videolla käsiteltiin yhdyntää, sukupuolitauteja, raskaaksi tulemisen ehkäisyä ja ehkäisypillereiden haittavaikutuksia. Videomateriaali annettiin ensin Simpeleen koulun ja Rautjärven lukion yksityiseen käyttöön. Opinnäytetyöprosessin lopussa videot jaettiin julkiseen käyttöön.
Opinnäytetyön onnistumista arvioitiin luodun palautekyselyn avulla. Palautekyselyn tuloksista voidaan päätellä, että videomuotoinen opetus on nuorille mielekäs sekä opettavainen tapa opiskella. Palautekyselyn vastaukset puhuvat opinnäytetyön hyödyllisyyden puolesta. Palautekyselyn vastauksista käy ilmi myös, että nuorten seksuaaliterveystietoja tulee kehittää jatkuvasti. Tämän tyylinen opetustapa auttaa nuoria oppimaan aiheesta tehokkaasti. Opinnäytetyötä on mahdollista hyödyntää seksuaaliterveystiedon opetuksessa ja seksuaalikasvatuksessa.
