Newline-kosketusnäytön käyttö pedagogisen toiminnan tukena varhaiskasvatuksessa
Karhu, Janette; Mäkinen, Mira (2020)
Karhu, Janette
Mäkinen, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa varhaiskasvatushenkilöstölle opetusvideo Newline-kosketusnäytön käytöstä pedagogisen toiminnan tukena.
Newline-kosketusnäyttö on 65-tuumainen monitoimilaite, jolla voi tehostaa ryhmän yhteistyötä ja sisältöjen käyttöä. Toteutimme opinnäytetyön yhteistyössä pääkaupunkiseudulla toimivan yksityisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena on madaltaa kynnystä näytön käyttöön ja lisätä näytön hyödyntämistä pedagogisen varhaiskasvatuksen toiminnan tukena.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisista ja pedagogisista oppimisvälineistä, mediakasvatuksesta, monilukutaidosta ja opetusvideon tekemisestä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tuotoksena on kuusi minuuttia kestävä video.
Kehittämisprosessin tukena käytimme haastattelun ja toiminnallisten menetelmien lisäksi SWOT-analyysia suunnittelun ja toteuttamisen tukena. Valmiin työn arvioinnissa toteutimme arviointikyselyn, jossa kerättiin palautetta yhteistyöyksikön varhaiskasvatushenkilöstöltä arviointilomakkeiden avulla.
Vastaukset osoittivat sen, että opetusvideo koettiin selkeäksi ja tarpeelliseksi.
Newline-kosketusnäytön käytöstä ei ole aiemmin tehty suomenkielistä opetusvideota. Opetusvideota voidaan jatkossa hyödyntää perehdyttämistyössä näytön käyttöön.
Newline-kosketusnäyttö on 65-tuumainen monitoimilaite, jolla voi tehostaa ryhmän yhteistyötä ja sisältöjen käyttöä. Toteutimme opinnäytetyön yhteistyössä pääkaupunkiseudulla toimivan yksityisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tärkeimpänä tavoitteena on madaltaa kynnystä näytön käyttöön ja lisätä näytön hyödyntämistä pedagogisen varhaiskasvatuksen toiminnan tukena.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu digitaalisista ja pedagogisista oppimisvälineistä, mediakasvatuksesta, monilukutaidosta ja opetusvideon tekemisestä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen tuotoksena on kuusi minuuttia kestävä video.
Kehittämisprosessin tukena käytimme haastattelun ja toiminnallisten menetelmien lisäksi SWOT-analyysia suunnittelun ja toteuttamisen tukena. Valmiin työn arvioinnissa toteutimme arviointikyselyn, jossa kerättiin palautetta yhteistyöyksikön varhaiskasvatushenkilöstöltä arviointilomakkeiden avulla.
Vastaukset osoittivat sen, että opetusvideo koettiin selkeäksi ja tarpeelliseksi.
Newline-kosketusnäytön käytöstä ei ole aiemmin tehty suomenkielistä opetusvideota. Opetusvideota voidaan jatkossa hyödyntää perehdyttämistyössä näytön käyttöön.