Digimarkkinointisuunnitelma: Case: SKT-Trading Oy
Halme, Tea (2020)
Halme, Tea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva digimarkkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, joka on siivousrobotteja maahantuova SKT-Trading Oy. Digimarkkinointisuunnitelma luotiin yrittäjän toiveiden ja tarpeiden pohjalta. Toimeksiantajan resurssien rajallisuuden takia suunnitelmasta luotiin selkeä ja helposti toteutettava. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään ensin markkinointiin ja sen jälkeen digimarkkinointiin. Työssä käydään läpi useampia erilaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia. Teoriaosuuden avulla pyritään löytämään toimeksiantajayritykselle oikeat digimarkkinoinnin kanavat, jotka se voi tulevaisuudessa ottaa aktiiviseen käyttöönsä. Yritys toimii B2B-sektorilla, joka otettiin huomioon digimarkkinointi kanavia valitessa. Teoriaosuuden lopussa käsitellään SOSTAC-mallin eri vaiheita, joita hyödynnetään työssä myöhemmin. Teoriaosuuden tarkoitus on luoda pohjaa työn varsinaiselle suunnitelmalle.
Toiminnallisessa osuudessa luodaan yritykselle toteutettava digimarkkinointisuunnitelma hyödyntäen SOSTAC-mallia. Mallin avulla voidaan luoda digimarkkinointisuunnitelma johdonmukaisessa järjestyksessä. Ensin selvitettiin yrityksen nykytila, asetettiin konkreettiset tavoitteet, suunniteltiin strategia sekä luotiin toimintasuunnitelma. Lopuksi keskityttiin prosessin hallintaa ja seurantaa. Valmis digimarkkinointisuunnitelma pitää sisällään yritykselle hyödylliset digimarkkinoinnin kanavat sekä suunnitelman niiden käyttöönottoon ja hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toteutettava digimarkkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, jonka se aikoo ottaa käyttöönsä vuoden 2021 alussa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään ensin markkinointiin ja sen jälkeen digimarkkinointiin. Työssä käydään läpi useampia erilaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia. Teoriaosuuden avulla pyritään löytämään toimeksiantajayritykselle oikeat digimarkkinoinnin kanavat, jotka se voi tulevaisuudessa ottaa aktiiviseen käyttöönsä. Yritys toimii B2B-sektorilla, joka otettiin huomioon digimarkkinointi kanavia valitessa. Teoriaosuuden lopussa käsitellään SOSTAC-mallin eri vaiheita, joita hyödynnetään työssä myöhemmin. Teoriaosuuden tarkoitus on luoda pohjaa työn varsinaiselle suunnitelmalle.
Toiminnallisessa osuudessa luodaan yritykselle toteutettava digimarkkinointisuunnitelma hyödyntäen SOSTAC-mallia. Mallin avulla voidaan luoda digimarkkinointisuunnitelma johdonmukaisessa järjestyksessä. Ensin selvitettiin yrityksen nykytila, asetettiin konkreettiset tavoitteet, suunniteltiin strategia sekä luotiin toimintasuunnitelma. Lopuksi keskityttiin prosessin hallintaa ja seurantaa. Valmis digimarkkinointisuunnitelma pitää sisällään yritykselle hyödylliset digimarkkinoinnin kanavat sekä suunnitelman niiden käyttöönottoon ja hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi toteutettava digimarkkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, jonka se aikoo ottaa käyttöönsä vuoden 2021 alussa.