Tulevaisuuden visiosta nykypäivän taktiseen toimenpiteeseen: Case: Asuntoalan yrityksen digimarkkinoinnin visiosta sähköisen uutiskirjeen konseptointiin
Ille, Sabine (2020)
Ille, Sabine
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistyössä laadittiin kohdeyrityksenä toimivan asuntoalan konsernin käyttöön digitaalisen markkinoinnin visio, strateginen viitekehys, roadmap vuosille 2021-2022 sekä heti käyttöön otettava sähköisen uutiskirjeen konsepti. Opinnäytetyössä olennaista on koko prosessin kuvaus, joka lähtee käyntiin tulevaisuuden vision muodostamisesta edeten siitä tämän päivän tarpeisiin sopivan taktisen toimenpiteen toteutuksen kuvaukseen.
Vision ja roadmapin työstövaiheessa toteutettiin kohdeyrityksen henkilöstölle backcasting-skenaariomenetelmään pohjautuva työpaja. Taktisen toimenpiteen suunnittelun tueksi puolestaan tehtiin kohdeyrityksen sähköisen uutiskirjeen tilaajille kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tuloksia hyödynnettiin sähköisen uutiskirjeen konseptin rakentamisessa.
Kehittämistyötä ohjaava viitekehys koostuu tulevaisuuden johtamisen, markkinoinnin sekä digitaalisen markkinoinnin tutkimuskirjallisuudesta. Tulevaisuuden johtamisen viitekehyksessä keskitytään vision, strategian, roadmapin, backcasting-menetelmän sekä visionäärisen johtamisen määrittelemiseen. Markkinoinnin tutkimuskirjallisuuden kuvauksessa pääpaino on nykypäivän markkinoinnin muutosajureissa ja viitekehysmalleissa. Digitaalisen markkinoinnin osalta paneudutaan tarkemmin digitaalisen markkinoinnin viitekehysmalleihin, inbound-markkinoinnin käsitteeseen sekä markkinointiautomaatioon. Nämä kaikki edellä luetellut ovat ohjanneet koko kehittämistyön prosessin etenemistä. Lisäksi kyselytutkimuksen osalta avataan kvantitatiivisen tutkimuksen viitekehystä tutkimuskirjallisuuteen nojaten.
Kehittämistyön tuotoksina toimii kohdeyritykselle luotu digitaalisen markkinoinnin visio sekä sen pohjalta toteutettu strateginen viitekehys, roadmap sekä sähköisen uutiskirjeen konsepti. Vision, strategisen viitekehyksen ja roadmapin on tarkoitus toimia jatkossa pohjana ja tienviittana kohdeyrityksen digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuden kehittämiselle sekä taktisten toimenpiteiden suunnittelulle. Näiden lisäksi kehittämistyössä toteutettu kyselytutkimus ja sen tulokset tuovat hyötyä kohdeyrityksen tulevaisuuden sähköpostimarkkinoinnin ja markkinointiautomaation suunnittelulle.
Vision ja roadmapin työstövaiheessa toteutettiin kohdeyrityksen henkilöstölle backcasting-skenaariomenetelmään pohjautuva työpaja. Taktisen toimenpiteen suunnittelun tueksi puolestaan tehtiin kohdeyrityksen sähköisen uutiskirjeen tilaajille kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tuloksia hyödynnettiin sähköisen uutiskirjeen konseptin rakentamisessa.
Kehittämistyötä ohjaava viitekehys koostuu tulevaisuuden johtamisen, markkinoinnin sekä digitaalisen markkinoinnin tutkimuskirjallisuudesta. Tulevaisuuden johtamisen viitekehyksessä keskitytään vision, strategian, roadmapin, backcasting-menetelmän sekä visionäärisen johtamisen määrittelemiseen. Markkinoinnin tutkimuskirjallisuuden kuvauksessa pääpaino on nykypäivän markkinoinnin muutosajureissa ja viitekehysmalleissa. Digitaalisen markkinoinnin osalta paneudutaan tarkemmin digitaalisen markkinoinnin viitekehysmalleihin, inbound-markkinoinnin käsitteeseen sekä markkinointiautomaatioon. Nämä kaikki edellä luetellut ovat ohjanneet koko kehittämistyön prosessin etenemistä. Lisäksi kyselytutkimuksen osalta avataan kvantitatiivisen tutkimuksen viitekehystä tutkimuskirjallisuuteen nojaten.
Kehittämistyön tuotoksina toimii kohdeyritykselle luotu digitaalisen markkinoinnin visio sekä sen pohjalta toteutettu strateginen viitekehys, roadmap sekä sähköisen uutiskirjeen konsepti. Vision, strategisen viitekehyksen ja roadmapin on tarkoitus toimia jatkossa pohjana ja tienviittana kohdeyrityksen digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuden kehittämiselle sekä taktisten toimenpiteiden suunnittelulle. Näiden lisäksi kehittämistyössä toteutettu kyselytutkimus ja sen tulokset tuovat hyötyä kohdeyrityksen tulevaisuuden sähköpostimarkkinoinnin ja markkinointiautomaation suunnittelulle.