Päiväkirjaopinnäytetyö: Kehittyminen asiakkuuspäällikön työtehtävissä
Heinonen, Johanna (2020)
Heinonen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkuuspäällikön päivittyneitä työtehtäviä ja
analysoida myyntityötä ja sen kehittymistä. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena
ja raportointi tehtiin viikoittaisella tasolla. Työtehtävien pääpaino seurannassa ja
raportoinnissa olivat myyntityö ja sen kehittyminen. Seurantajakso sijoittuu aikavälille
3.8.2020-25.10.2020. Työ suoritettiin Etelä-Suomessa toimivassa mainostoimistossa.
Asiakkuuspäällikön työtehtäviä kuvattiin nykyisen työn analyysissa, jossa kuvataan
myös keskeisimmät taidot, käytössä olleet työskentelyvälineet ja järjestelmät sekä
esitellään työhän liittyvät sidosryhmät. Tietoperusta koostuu neljästä teemasta, jotka
ovat myyntityö, myyntiprosessi, myyjän ominaisuudet ja myynnin kehittäminen.
Työn tavoitteena oli kehittää asiakkuuspäällikköä myynnin työtehtävissä, jotta hän
tuottaa lisäarvoa yritykselle tehokkaiden ja tavoitteellisten työskentelytapojen avulla.
Kehittämisprojektin päätteeksi kirjoittaja havaitsi useita kehityskohteita ja koki myyntityönsä
kehittyneen tuloksellisemmaksi ja järjestäytyneemmäksi. Tämä motivoi asiakkuuspäällikköä
kehittämään itseään työtehtävissään myös jatkossa.
analysoida myyntityötä ja sen kehittymistä. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena
ja raportointi tehtiin viikoittaisella tasolla. Työtehtävien pääpaino seurannassa ja
raportoinnissa olivat myyntityö ja sen kehittyminen. Seurantajakso sijoittuu aikavälille
3.8.2020-25.10.2020. Työ suoritettiin Etelä-Suomessa toimivassa mainostoimistossa.
Asiakkuuspäällikön työtehtäviä kuvattiin nykyisen työn analyysissa, jossa kuvataan
myös keskeisimmät taidot, käytössä olleet työskentelyvälineet ja järjestelmät sekä
esitellään työhän liittyvät sidosryhmät. Tietoperusta koostuu neljästä teemasta, jotka
ovat myyntityö, myyntiprosessi, myyjän ominaisuudet ja myynnin kehittäminen.
Työn tavoitteena oli kehittää asiakkuuspäällikköä myynnin työtehtävissä, jotta hän
tuottaa lisäarvoa yritykselle tehokkaiden ja tavoitteellisten työskentelytapojen avulla.
Kehittämisprojektin päätteeksi kirjoittaja havaitsi useita kehityskohteita ja koki myyntityönsä
kehittyneen tuloksellisemmaksi ja järjestäytyneemmäksi. Tämä motivoi asiakkuuspäällikköä
kehittämään itseään työtehtävissään myös jatkossa.