Tulevaisuuden pankkityö ja ihmisten johtaminen: Case Pankki X henkilöasiakkaiden etäpalveluyksikkö 2025
Saksala, Sanna-Mari; Kallinen, Mirka (2020)
Saksala, Sanna-Mari
Kallinen, Mirka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli tukea Pankki X henkilöasiakkaiden etäpalveluyksikköä johtamisessa ja tuoda esiin kohdeorganisaation kannalta merkittävää tietoa tulevaisuuden työtehtävistä, kompetensseista ja johtamisesta tukemaan päätöksentekoa nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä selvitettiin millainen kohdeorganisaatio voisi olla vuonna 2025, mikä on työnantajan ja työntekijän näkökulmasta toivottavaa, ja mitkä tekijät edistäisivät sekä työnantajan että työntekijöiden tulevaisuuden tarpeisiin vastaamista.
Tietoperustassa tarkasteltiin rahoitusalaan ja henkilöstöjohtamiseen vaikuttavia megatrendejä, trendejä ja ilmiöitä sekä mitä tulisi ottaa huomioon, kun johdetaan asiantuntijoita kompleksisessa ympäristössä. Tutkimus- ja kehittämishanke toteutettiin ennakointiprosessina laadullisia ja yhteisöllisiä menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi ennakointiprosessi sisälsi tulevaisuuden työpajoja, toimeksiantajan paneeleja ja skenaariotyöskentelyä. Skenaariotyöskentely pohjautui yritysfuturologi Tarja Meristön skenaarioiden rakentamisprosessiin, menetelmiin ja työkaluihin.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tuloksena syntyi neljä erilaista skenaariota, joista organisaatio valitsi tavoitemaailmaksi Asiantuntijuuden maailma -skenaarion. Valittu skenaario on arvioitu SWOT-analyysimenetelmällä ja esittelemällä offensiiviset ja defensiiviset toimintavaihtoehdot.
Etäpalveluyksikön työn ennakoidaan olevan kompleksista ongelmanratkaisua rahoittamisen ja säästämisen asiantuntijatyötä. Edetäkseen kohti toivottua skenaariota, tulisi kohdeorganisaation tukea ihmisten kyvykkyyttä itseohjautuvuuteen, itsensä johtamiseen, kompleksisuuden hallintaan sekä luovaan ongelmanratkaisuun. Samalla on muistettava, että kaikki eivät halua tai kykene työskentelemään vain itseohjautuvasti ja itseään johtaen. Johtamisesta muodostuu johtamispalveluiden tuottamista aina kulloiseenkin tilanteeseen ihmisten väliset suhteet huomioiden. Hyvinvointi asiantuntijatyössä syntyy työn itsenäisyydestä, itsensä johtamisen taidoista, luottamuksesta tehdyn työn laatuun, vapaudesta sovittaa työ ja muu elämä yhteen sekä laadukkaasta esimiestyöstä. Työn muuttuessa yhä enemmän asiantuntijuuden suuntaan, on hyvä miettiä millaisia tavoitteita ja mittareita on mielekästä asettaa sekä lisätä joustavuuden elementtejä työhön.
Tietoperustassa tarkasteltiin rahoitusalaan ja henkilöstöjohtamiseen vaikuttavia megatrendejä, trendejä ja ilmiöitä sekä mitä tulisi ottaa huomioon, kun johdetaan asiantuntijoita kompleksisessa ympäristössä. Tutkimus- ja kehittämishanke toteutettiin ennakointiprosessina laadullisia ja yhteisöllisiä menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi ennakointiprosessi sisälsi tulevaisuuden työpajoja, toimeksiantajan paneeleja ja skenaariotyöskentelyä. Skenaariotyöskentely pohjautui yritysfuturologi Tarja Meristön skenaarioiden rakentamisprosessiin, menetelmiin ja työkaluihin.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen tuloksena syntyi neljä erilaista skenaariota, joista organisaatio valitsi tavoitemaailmaksi Asiantuntijuuden maailma -skenaarion. Valittu skenaario on arvioitu SWOT-analyysimenetelmällä ja esittelemällä offensiiviset ja defensiiviset toimintavaihtoehdot.
Etäpalveluyksikön työn ennakoidaan olevan kompleksista ongelmanratkaisua rahoittamisen ja säästämisen asiantuntijatyötä. Edetäkseen kohti toivottua skenaariota, tulisi kohdeorganisaation tukea ihmisten kyvykkyyttä itseohjautuvuuteen, itsensä johtamiseen, kompleksisuuden hallintaan sekä luovaan ongelmanratkaisuun. Samalla on muistettava, että kaikki eivät halua tai kykene työskentelemään vain itseohjautuvasti ja itseään johtaen. Johtamisesta muodostuu johtamispalveluiden tuottamista aina kulloiseenkin tilanteeseen ihmisten väliset suhteet huomioiden. Hyvinvointi asiantuntijatyössä syntyy työn itsenäisyydestä, itsensä johtamisen taidoista, luottamuksesta tehdyn työn laatuun, vapaudesta sovittaa työ ja muu elämä yhteen sekä laadukkaasta esimiestyöstä. Työn muuttuessa yhä enemmän asiantuntijuuden suuntaan, on hyvä miettiä millaisia tavoitteita ja mittareita on mielekästä asettaa sekä lisätä joustavuuden elementtejä työhön.