Ammatilliset opinnot osana kuntoutumisen prosessia : Opikko-hankkeessa kehitetty yhteistyön toimintamalli
Reikko-Nieminen, Anni (2020)
Reikko-Nieminen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927222
Tiivistelmä
Vuoden 2018 muutos laissa ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) mahdollisti ammatillisen koulutuksen osaamisen hankkimisen ja osoittamisen joustavasti eri oppimisympäristöissä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamassa Opikko-hankkeessa luotu koulutuksen järjestäjän ja kolmannen sektorin toimijan välinen yhteistyön toimintamalli, joka mahdollistaa ammatillisen koulutuksen tutkinnon osien suorittamisen osana yksilön kuntoutumisen prosessia esimerkiksi kuntouttavan työtoiminnan toimintaympäristöissä. Hankkeen aikana yhteistyön toimintamallista kirjoitettiin testausten ja pilotointien pohjalta sähköinen julkaisu, Ammatilliset opinnot osana kuntoutumisen prosessia (Aaltonen & Reikko-Nieminen 2020). Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä oli myös tutkia kuntoutumisen ja koulutuksen parissa työskentelevien ammattilaisten näkemyksiä siitä, miten ammatilliset opinnot voivat tukea asiakkaan kuntoutumisen prosessia. Tavoitteena oli löytää asioita, jotka auttavat juurruttamaan ammatillisen koulutuksen tutkinnon osien suorittamisen kuntoutumisen aikana osaksi oppilaitoksen ja kuntouttavan tahon perustehtäviä. Opinnäytetyön tilasi Ammattiopisto Luovi, joka toimi Opikko-hankkeessa osatoteuttajan roolissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tuotiin esiin koulutuksen merkitys työllistymisessä. Viitekehyksessä perehdyttiin myös kuntouttavaan työtoimintaan, työpajapedagogiikkaan ja oppimisen erityispiirteisiin työpajaympäristössä.
Opinnäytetyön tutkielmaosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkielmassa haastateltiin viittä ammattilaista, jotka olivat toimineet yhteistyön toimintamallin mukaisessa osaamisen hankkimisen ja osoittamisen prosessissa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin metodia käyttäen.
Opinnäytetyön tutkielmaosuuden tuloksena voidaan todeta ammattilaisten näkevän ammatillisten opintojen yhdistämisen kuntoutumisen prosessiin vahvistavan asiakkaan minäpystyvyyttä ja itsetuntoa. Perustan onnistuneelle ammatillisen koulutuksen opintojen suorittamiselle osana kuntoutumista luo asiakkaan ja työntekijän muodostama vuorovaikutussuhde. Moniammatillinen yhteistyö on merkittävää ja yhteistyön toivotaan olevan joustavaa ja mutkatonta.
Jatkotutkimuksena asiakkaiden kokemusten tutkiminen toisi esiin asiakasnäkökulman aiheesta. Kuntoutumisen aikaisen tutkinnon osien suorittamisen merkitys asiakkaan myöhempään koulutuspolkuun ja työllistymiseen pitkittäistutkimuksena olisi myös mielenkiintoista. Asiasanat: tekemällä oppiminen, kuntouttava työtoiminta, opinnollistaminen, moniammatillinen yhteistyö The amendment to vocational training act (531/2017) in 2018 enabled acquisition of competence in various learning environments. The purpose of this thesis was to present the operating model of collaboration in supporting rehabilitative work activities clients studying vocational study units during their rehabilitation. This operating model of collaboration was created during the “Opikko-project”, funded by European Social Fund (ESF).
The objective of this thesis was also to study the thoughts of people working amongst rehabilitation and education, if taking vocational studies during rehabilitation can be seen as a rehabilitative method. This thesis was made in collaboration with Ammattiopisto Luovi, an education provider and a subcontractor in the “Opikko-project”.
The theoretical framework of this thesis consisted of ; theory on education’s effect on employment, workshop pedagogy and on special features in learning at a workshop environment.
The actual study in this thesis was executed by using qualitative study methods. Five professionals, who work among the subject studied, were interviewed on their thoughts about learning during rehabilitation. The data was analysed by using data-oriented content analysis. As a result, professionals see studying vocational studies during rehabilitation improving clients self-esteem and self-efficacy. Positive and confidential interaction between the client and the professional promotes accomplishing the vocational study units during rehabilitation. Multiprofessional collaboration is also seen as very important.
For further studies it would be interesting to study this subject from the clients point of view. Also, a long-term monitoring study would be interesting to see if completing vocational study units during rehabilitation influences clients employment later. Keywords: learning by doing, rehabilitative work activities, accreditation of learning demonstrated in some other manner, multiprofessional collaboration
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tuotiin esiin koulutuksen merkitys työllistymisessä. Viitekehyksessä perehdyttiin myös kuntouttavaan työtoimintaan, työpajapedagogiikkaan ja oppimisen erityispiirteisiin työpajaympäristössä.
Opinnäytetyön tutkielmaosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkielmassa haastateltiin viittä ammattilaista, jotka olivat toimineet yhteistyön toimintamallin mukaisessa osaamisen hankkimisen ja osoittamisen prosessissa. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin metodia käyttäen.
Opinnäytetyön tutkielmaosuuden tuloksena voidaan todeta ammattilaisten näkevän ammatillisten opintojen yhdistämisen kuntoutumisen prosessiin vahvistavan asiakkaan minäpystyvyyttä ja itsetuntoa. Perustan onnistuneelle ammatillisen koulutuksen opintojen suorittamiselle osana kuntoutumista luo asiakkaan ja työntekijän muodostama vuorovaikutussuhde. Moniammatillinen yhteistyö on merkittävää ja yhteistyön toivotaan olevan joustavaa ja mutkatonta.
Jatkotutkimuksena asiakkaiden kokemusten tutkiminen toisi esiin asiakasnäkökulman aiheesta. Kuntoutumisen aikaisen tutkinnon osien suorittamisen merkitys asiakkaan myöhempään koulutuspolkuun ja työllistymiseen pitkittäistutkimuksena olisi myös mielenkiintoista. Asiasanat: tekemällä oppiminen, kuntouttava työtoiminta, opinnollistaminen, moniammatillinen yhteistyö
The objective of this thesis was also to study the thoughts of people working amongst rehabilitation and education, if taking vocational studies during rehabilitation can be seen as a rehabilitative method. This thesis was made in collaboration with Ammattiopisto Luovi, an education provider and a subcontractor in the “Opikko-project”.
The theoretical framework of this thesis consisted of ; theory on education’s effect on employment, workshop pedagogy and on special features in learning at a workshop environment.
The actual study in this thesis was executed by using qualitative study methods. Five professionals, who work among the subject studied, were interviewed on their thoughts about learning during rehabilitation. The data was analysed by using data-oriented content analysis. As a result, professionals see studying vocational studies during rehabilitation improving clients self-esteem and self-efficacy. Positive and confidential interaction between the client and the professional promotes accomplishing the vocational study units during rehabilitation. Multiprofessional collaboration is also seen as very important.
For further studies it would be interesting to study this subject from the clients point of view. Also, a long-term monitoring study would be interesting to see if completing vocational study units during rehabilitation influences clients employment later. Keywords: learning by doing, rehabilitative work activities, accreditation of learning demonstrated in some other manner, multiprofessional collaboration