Co-design elintarviketuotteiden konsepti-ideoinnissa. Fasilitoidun co-design -työpajan mallintaminen palvelutuotteeksi.
Salokannel, Riikka (2020)
Salokannel, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927176
Tiivistelmä
Yhteissuunnittelu, co-design on parviälyä hyödyntävä ryhmätyömenetelmä, jonka avulla voi-daan ratkaistaessa tuotekehityksen haasteita ja tuottaa ideoita uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseksi. Työpajan monialaisuudella, kutsumalla mukaan kehittäjät, käyttäjät ja sidos-ryhmät, varmistetaan, että kaikki kyseisen haasteen ideaaliin ratkaisuun liittyvät näkökulmat tulevat huomioiduiksi.
Elintarvikealaa halutaan kasvattaa kehittämällä uusia vientituotteita. Muotoiluajattelu ei ole perinteisesti ollut elintarvikealan tuotekehityksen keskiössä. Ala on valmis ottamaan näitä heille uusia, innovaatiotoimintaa tukevia menetelmiä käyttöönsä. Vientituotteitten kehittämi-sessä co-design työpajatyöskentelyn haasteena on ulkomailla olevien käyttäjien ja asiakkaitten osallistaminen konsepti-ideointiin.
Läpi koko työurani olen järjestänyt useita erilaisia aivoriihimenetelmällä fasilitoituja, monialai-sia co-design työpajoja. Tässä tutkimuksessa tarkastelen niiden työpajojen monialaisuutta ja käyttäjäkeskeistä osallistavuutta. Tavoitteena on tunnistaa ja kokeilla co-design -työpajamenetelmää, jonka ideoitiin ja konseptien kehittämiseen voisi osallistua aktiivisesti ja samanaikaisesti vaikka ulkomailta käsin. Työskentelymallin tulee ratkaista etäosallistumisen haaste ja sen tulisi olla tuotteistettavissa oman muotoiluyritykseni palvelutuotteeksi.
Elintarvikealaa halutaan kasvattaa kehittämällä uusia vientituotteita. Muotoiluajattelu ei ole perinteisesti ollut elintarvikealan tuotekehityksen keskiössä. Ala on valmis ottamaan näitä heille uusia, innovaatiotoimintaa tukevia menetelmiä käyttöönsä. Vientituotteitten kehittämi-sessä co-design työpajatyöskentelyn haasteena on ulkomailla olevien käyttäjien ja asiakkaitten osallistaminen konsepti-ideointiin.
Läpi koko työurani olen järjestänyt useita erilaisia aivoriihimenetelmällä fasilitoituja, monialai-sia co-design työpajoja. Tässä tutkimuksessa tarkastelen niiden työpajojen monialaisuutta ja käyttäjäkeskeistä osallistavuutta. Tavoitteena on tunnistaa ja kokeilla co-design -työpajamenetelmää, jonka ideoitiin ja konseptien kehittämiseen voisi osallistua aktiivisesti ja samanaikaisesti vaikka ulkomailta käsin. Työskentelymallin tulee ratkaista etäosallistumisen haaste ja sen tulisi olla tuotteistettavissa oman muotoiluyritykseni palvelutuotteeksi.