Koripalloseuran brändi-imagotutkimus - Case Lahti Basketball
Penkari, Petteri; Peltojoki, Kristian (2020)
Penkari, Petteri
Peltojoki, Kristian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927178
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tukea Lahti Basketballin kehitystä seuran kannattajien näkemyksien pohjalta. Tutkimuksessa hyödynnetiin määrällistä, eli kvantitatiivista
tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kannattajien näkemyksiä ja mielipiteitä seuran ottelutapahtumista, brändistä ja fanituotteista.
Tutkimusta varten teetettiin internetkysely Webropol kyselyohjelmaa hyödyntäen.
Linkki kyselylomakkeeseen ja kyselyn saateteksti jaettiin Lahti Basketballin Facebook- ja Instagram-sivuilla, sekä kyselyn teettäjien Facebook-sivuilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 134 henkilöä. COVID-19 pandemiasta johtuvista syistä päätimme, ettei
fyysisiä kyselylomakkeita jaeta Lahti Basketballin kotiotteluissa.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että Lahti Basketballin toiminnan suunta on
oikea. Palautteet ja vastaukset olivat enimmissä määrin positiivisia. Vastaajien silmissä Lahti Basketball nähtiin vahvan paikallisuuteen sitoutuvan identiteetin lisäksi
trendikkäänä ja modernina brändinä.
Tulosten pohjalta muodostuneita kehityskohteita olivat muuan muassa hallin kioskin
jonojen pituus, sekä kioskin ja fanikaupan tuotevalikoiman mahdollinen laajentaminen.
tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kannattajien näkemyksiä ja mielipiteitä seuran ottelutapahtumista, brändistä ja fanituotteista.
Tutkimusta varten teetettiin internetkysely Webropol kyselyohjelmaa hyödyntäen.
Linkki kyselylomakkeeseen ja kyselyn saateteksti jaettiin Lahti Basketballin Facebook- ja Instagram-sivuilla, sekä kyselyn teettäjien Facebook-sivuilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 134 henkilöä. COVID-19 pandemiasta johtuvista syistä päätimme, ettei
fyysisiä kyselylomakkeita jaeta Lahti Basketballin kotiotteluissa.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että Lahti Basketballin toiminnan suunta on
oikea. Palautteet ja vastaukset olivat enimmissä määrin positiivisia. Vastaajien silmissä Lahti Basketball nähtiin vahvan paikallisuuteen sitoutuvan identiteetin lisäksi
trendikkäänä ja modernina brändinä.
Tulosten pohjalta muodostuneita kehityskohteita olivat muuan muassa hallin kioskin
jonojen pituus, sekä kioskin ja fanikaupan tuotevalikoiman mahdollinen laajentaminen.