Digimarkkinointisuunnitelma ja sen käyttöönotto pk-yritykselle
Leini, Erik (2020)
Leini, Erik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027278
Tiivistelmä
Digimarkkinoinnilla on merkittävä rooli niin internet näkyvyyden lisäämisessä, kuin brändin rakentamisessa. Sen avulla etenkin pk-yritykset voivat kustannustehokkaasti lisätä asiakasvirtaa ja samalla erottautua muista alan kilpailijoista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia digimarkkinoinnin teoreettisia hyötyjä ja niiden pohjalta laatia digimarkkinointisuunnitelma sekä ohjeistus sen käytöstä pk-yritykselle. Tämän lisäksi opinnäytetyössä otettiin huomioon case-yrityksen rajallisen markkinointibudjetin ja henkilöstöresurssit digimarkkinointisuunnitelman toteuttamiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi konepajateollisuuteen ja metallityöhön erikoistunut Yritys X, joka ei ole aikaisemmin markkinoinut toimintaansa digimarkkinoinnin keinoin.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osuudesta, teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin ajantasaista alan kirjallisuutta käyttäen sähköisiä ja kirjallisia lähteitä. Sen avulla pyrittiin selvittämään digimarkkinoinnin käsitettä, mitkä kanavat soveltuvat parhaiten case-yrityksen digimarkkinointiin sekä miten case-yritys pystyy markkinoimaan toimintaansa jatkossa. Näiden lisäksi teoriaosuudessa tutkittiin muun muassa hakukoneoptimointia, sisältömarkkinointia, sähköpostimarkkinointia sekä Googlen tarjoamia markkinointityökaluja.
Työn empiirisessä osuudessa case yritykselle luotiin digimarkkinointisuunnitelma, jonka pohjana oli opinnäytetyön teoriaosuus ja asiakastyytyväisyyskysely. Digimarkkinointisuunnitelma koostuu toimenpide-ehdotuksista, joiden avulla Yrityksen X markkinointia voidaan jatkossa kehittää. Työn markkinointisuunnitelma sisältää nykytila-analyysin, SWOT-analyysin, kilpailija-analyysin ja digimarkkinoinnin tavoitteet. Markkinointistrategia on luotu SOSTAC-mallia noudattaen ja markkinointisuunnitelmalle on määritetty vuosittainen budjetti. Työn loppuosaan on koottu markkinointistrategian vaiheet ja ne on aikataulutettu kuukausitasolle.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osuudesta, teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin ajantasaista alan kirjallisuutta käyttäen sähköisiä ja kirjallisia lähteitä. Sen avulla pyrittiin selvittämään digimarkkinoinnin käsitettä, mitkä kanavat soveltuvat parhaiten case-yrityksen digimarkkinointiin sekä miten case-yritys pystyy markkinoimaan toimintaansa jatkossa. Näiden lisäksi teoriaosuudessa tutkittiin muun muassa hakukoneoptimointia, sisältömarkkinointia, sähköpostimarkkinointia sekä Googlen tarjoamia markkinointityökaluja.
Työn empiirisessä osuudessa case yritykselle luotiin digimarkkinointisuunnitelma, jonka pohjana oli opinnäytetyön teoriaosuus ja asiakastyytyväisyyskysely. Digimarkkinointisuunnitelma koostuu toimenpide-ehdotuksista, joiden avulla Yrityksen X markkinointia voidaan jatkossa kehittää. Työn markkinointisuunnitelma sisältää nykytila-analyysin, SWOT-analyysin, kilpailija-analyysin ja digimarkkinoinnin tavoitteet. Markkinointistrategia on luotu SOSTAC-mallia noudattaen ja markkinointisuunnitelmalle on määritetty vuosittainen budjetti. Työn loppuosaan on koottu markkinointistrategian vaiheet ja ne on aikataulutettu kuukausitasolle.