Kuinka ylläpitää kotimaanmatkailua majoitusliikkeissä Etelä-Karjalassa
Halinen, Emilia (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Halinen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka majoitusliikkeet saavat kotimaisia asiakkaita nyt sekä jatkossa Etelä-Karjalassa. Opinnäytetyö on laadullinen ja se koos-tuu teoriaosuudesta, tutkimuksesta ja sen analysoinnista, sekä pohdinnoista lopussa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten pyydettiin neljän majoitusliikkeen yrittäjiä ja johtajia, joille teemahaastattelut toteutettiin. Teemoina toimivat kotimaanmatkailu, markkinointi ja segmentointi sekä tulevaisuuden näkymät. Teemahaastattelun tulokset analysoitiin ja verrattiin yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia yri-tysten välillä.
Tutkimustulokset antavat vastauksen tutkimuskysymykseen sekä osoittaa majoitus-liikkeiden välistä samankaltaisuutta. Tuloksista selvisi että, koronasta huolimatta koti-maanmatkailulle oli kysyntää kesäaikana odotettua enemmän. Suomalaiset liikkuivat paljon kotimaassa ja Etelä-Karjalassakin. Jotta kotimaisten matkailijoiden kysyntä säi-lyisi, tutkimuksen yritykset aikovat kehittää palveluitaan ja markkinointiaan. Tueksi he toivoisivat yhteistyökumppaneita, esimerkiksi ohjelmapalveluyrittäjiä lisätäkseen alu-eellista vetovoimaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten pyydettiin neljän majoitusliikkeen yrittäjiä ja johtajia, joille teemahaastattelut toteutettiin. Teemoina toimivat kotimaanmatkailu, markkinointi ja segmentointi sekä tulevaisuuden näkymät. Teemahaastattelun tulokset analysoitiin ja verrattiin yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia yri-tysten välillä.
Tutkimustulokset antavat vastauksen tutkimuskysymykseen sekä osoittaa majoitus-liikkeiden välistä samankaltaisuutta. Tuloksista selvisi että, koronasta huolimatta koti-maanmatkailulle oli kysyntää kesäaikana odotettua enemmän. Suomalaiset liikkuivat paljon kotimaassa ja Etelä-Karjalassakin. Jotta kotimaisten matkailijoiden kysyntä säi-lyisi, tutkimuksen yritykset aikovat kehittää palveluitaan ja markkinointiaan. Tueksi he toivoisivat yhteistyökumppaneita, esimerkiksi ohjelmapalveluyrittäjiä lisätäkseen alu-eellista vetovoimaa.