Markkinatutkimus Saksan sauna- ja kylpylämarkkinasta : Case: Zenestar
Romu, Mikko (2020)
Romu, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027292
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan suomalaisen saunayrityksen kansainvälistymistä saksalaisille sauna- ja kylpylämarkkinoille. Opinnäytetyön toimeksiantaja on heinolalainen arkkitehtitoimisto Hallaus Oy Arkkitehdit. Tässä työssä keskitytään toimeksiantajan vielä suunnitteluvaiheessa olevaan Zenestar sauna ja hyvinvointi tuoteinnovaatioon.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa niin paljon tietoa toimeksiantajalle, että se voi halutessaan lähestyä saksalaisia kylpylöitä potentiaalisina asiakkaina. Opinnäytetyössä tutkittiin Saksan saunakulttuuria ja sen tulevaisuutta, sekä saksalaisia kylpylöitä ja niiden tarjontaa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös hyvinvointimatkailua ja alan tulevaisuuden näkymiä.
Teoriaosuudessa esitellään pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymiseen liittyvä tietoon perustuva teoria. Teoriassa on käytetty lähteenä sähköisiä lähteitä. Tutkimus suoritettiin pöytälaatikkotutkimuksena eli käyttäen jo olemassa olevia lähteitä. Käytetyt lähteet olivat suurimmaksi osaksi vuoden 2010 jälkeen julkaistuja sähköisiä lähteitä. Lähteinä toimivat muun muassa suomen-, englannin- ja saksankieliset artikkelit sekä tutkimukset maan sauna- ja kylpyläkulttuurista.
Tutkimuksesta saadun tiedon perusteella toimeksiantajan tuoteinnovaatio vastaa saksalaisten saunojien kysyntään. Saksan ja Suomen välisen pienen psyykkisen etäisyyden sekä tuotteen soveltuvuuden ansiosta, toimeksiantajalle voidaan suositella kansainvälistymistä Saksan markkinoille.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa niin paljon tietoa toimeksiantajalle, että se voi halutessaan lähestyä saksalaisia kylpylöitä potentiaalisina asiakkaina. Opinnäytetyössä tutkittiin Saksan saunakulttuuria ja sen tulevaisuutta, sekä saksalaisia kylpylöitä ja niiden tarjontaa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös hyvinvointimatkailua ja alan tulevaisuuden näkymiä.
Teoriaosuudessa esitellään pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymiseen liittyvä tietoon perustuva teoria. Teoriassa on käytetty lähteenä sähköisiä lähteitä. Tutkimus suoritettiin pöytälaatikkotutkimuksena eli käyttäen jo olemassa olevia lähteitä. Käytetyt lähteet olivat suurimmaksi osaksi vuoden 2010 jälkeen julkaistuja sähköisiä lähteitä. Lähteinä toimivat muun muassa suomen-, englannin- ja saksankieliset artikkelit sekä tutkimukset maan sauna- ja kylpyläkulttuurista.
Tutkimuksesta saadun tiedon perusteella toimeksiantajan tuoteinnovaatio vastaa saksalaisten saunojien kysyntään. Saksan ja Suomen välisen pienen psyykkisen etäisyyden sekä tuotteen soveltuvuuden ansiosta, toimeksiantajalle voidaan suositella kansainvälistymistä Saksan markkinoille.