Case: Intranetin uudistusprojektin aloittaminen Yritys X
Rusanen, Annikki (2020)
Rusanen, Annikki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli intranetin käyttäjäpohjaiseen kyselytutkimukseen perustuen saada tuloksia intranet-uudistusprojektiin liittyvistä käyttäjien tarpeista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käyttäjätutkimuksen perusteella, millaiset tekijät vaikuttavat intranetin käyttöön, ja mitä uudistuksia intranetin osalta tarvitaan niin paikallisella kuin globaalilla tasolla. Toimeksiantajana toimi suomalainen teollisuusalalla toimiva energia- ja ympäristöteknologian perheyritys.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Sen kysymykset koskivat intranetin sisältöä ja toiminnallisuutta sekä sitä, millaisia uudistuksia vastaajat odottivat ja tarvitsivat intranetiltä. Kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän rinnalla tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää osallistuvan ja kokemuspohjaisen havainnoinnin kautta yhteistyössä mediasuunnittelijan kanssa täydentämään kvantitatiivisia tutkimustuloksia.
Tietopohjassa selvitettiin, mistä intranet koostuu, mitä intranet käsittää tänä päivänä, ja annettiin kuva projektityön eri vaiheista ja intranet-projektin tarpeista. Kyselytutkimus toteutettiin verkkopohjaisena SurveyPal-kyselylomakkeen muodossa. Kyselyyn vastasi 104 henkilöä. Vastaajamäärä oli noin 28 prosenttia koko henkilöstöstä. Tulokset analysoitiin toimeksiantajaa hyödyntävästi siten, että tietopohjaa peilattiin huomioiden tehdyt johtopäätökset kyselytutkimuksesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että yritys X:llä oli selvä käyttäjäperusteinen tarve siirtyä uuden monitahoisemman intranetin käyttöön. Intranet-uudistamisprojektille on siis selkeä ja keskeinen tarve tuloksien perusteella. Käyttäjät halusivat intranetin toiminnoilta selkeytystä, helpompaa käytettävyyttä esimerkiksi tiedon haun osalta ja loogisuutta eri toimintojen välille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Sen kysymykset koskivat intranetin sisältöä ja toiminnallisuutta sekä sitä, millaisia uudistuksia vastaajat odottivat ja tarvitsivat intranetiltä. Kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän rinnalla tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää osallistuvan ja kokemuspohjaisen havainnoinnin kautta yhteistyössä mediasuunnittelijan kanssa täydentämään kvantitatiivisia tutkimustuloksia.
Tietopohjassa selvitettiin, mistä intranet koostuu, mitä intranet käsittää tänä päivänä, ja annettiin kuva projektityön eri vaiheista ja intranet-projektin tarpeista. Kyselytutkimus toteutettiin verkkopohjaisena SurveyPal-kyselylomakkeen muodossa. Kyselyyn vastasi 104 henkilöä. Vastaajamäärä oli noin 28 prosenttia koko henkilöstöstä. Tulokset analysoitiin toimeksiantajaa hyödyntävästi siten, että tietopohjaa peilattiin huomioiden tehdyt johtopäätökset kyselytutkimuksesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että yritys X:llä oli selvä käyttäjäperusteinen tarve siirtyä uuden monitahoisemman intranetin käyttöön. Intranet-uudistamisprojektille on siis selkeä ja keskeinen tarve tuloksien perusteella. Käyttäjät halusivat intranetin toiminnoilta selkeytystä, helpompaa käytettävyyttä esimerkiksi tiedon haun osalta ja loogisuutta eri toimintojen välille.