Johtamisjärjestelmän kehittäminen, case Hämeenlinnan Asunnot
Tuomala, Tuukka (2020)
Tuomala, Tuukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927062
Tiivistelmä
Hämeenlinnan Asunnoilla on viimeisen kolmen vuoden aikana tapahtunut paljon muutoksia, kun pitkäaikainen toimitusjohtaja siirtyi eläkkeelle. Uuden henkilön myötä prosessien kehittäminen, henkilöstön muutosjohtaminen, johtamisjärjestelmän kokonaismuutos ovat olleet isoja asioita. Vanhanaikaiset tavat omaavan yhtiön tuominen nykyaikaiseksi ja markkinakelpoiseksi tämän päivän olosuhteisiin on osoittautunut vaativaksi ja osin yksinäiseksi työksi.
Alkuun oli yllättävää havaita, että selkeä strategia ja tavoitteet tekemiselle puuttuivat. Vaikka kyseessä on kaupunkikonsernin ohjauksessa oleva yhtiö, niin yhtiön tilannetta seurattiin enemmänkin sisältä mietittyjen tavoitteiden kautta sekä taloudellisten lukujen valossa. Tämä johtaa pidemmän ajan kuluessa siihen, että omistajan ohjaus ei välttämättä ole tietoinen yhtiön todellisesta tilanteesta ja haasta hallitusta ja toimivaa johtoa yhtiön kehittämiseen.
Erilaisten nykytilakartoitusten ja kyselyiden perusteella on havaittavissa toimintojen kehittämistarpeita. Kehittämistarpeiden tiedostaminen mahdollistaa niiden korjaamisen ja sitä kautta itse johtamiseen ja jokaisen omaan tekemiseen tulee päämääriä. Päämäärät mahdollistavat suunnitelmallisuuden ja ajankäytölliset toimenpiteet itse työn tekemiseen.
Laadullisten tavoitteiden asettaminen ohjaa sekä sidosryhmien tekemistä, että oman organisaation tekemistä. Jotta tekemistä voidaan seurata ja ohjata, asioiden dokumentointia on jouduttu parantamaan eri tekijöiden osalta. Isona asiana on ollut dokumentoinnin mahdollisimman selkeä ja arjessa toimivan systeemin löytäminen. Asioiden ja tietojen siirtyminen asukkaan palvelupyynnöstä itse työn suorittamiseen tulee hoitua mahdollisimman jouhevasti ja ilman liiallisia häiriöitä asukkaan näkökulmasta.
Johtamisjärjestelmä on monen asian summa, johon liittyy lopulta lähes kaikki tekeminen yhtiössä. Tärkeänä osana johtamisjärjestelmään on strategia, suunnittelu, viestintä ja vastuunottaminen jokaisen työntekijän kohdalla.
Alkuun oli yllättävää havaita, että selkeä strategia ja tavoitteet tekemiselle puuttuivat. Vaikka kyseessä on kaupunkikonsernin ohjauksessa oleva yhtiö, niin yhtiön tilannetta seurattiin enemmänkin sisältä mietittyjen tavoitteiden kautta sekä taloudellisten lukujen valossa. Tämä johtaa pidemmän ajan kuluessa siihen, että omistajan ohjaus ei välttämättä ole tietoinen yhtiön todellisesta tilanteesta ja haasta hallitusta ja toimivaa johtoa yhtiön kehittämiseen.
Erilaisten nykytilakartoitusten ja kyselyiden perusteella on havaittavissa toimintojen kehittämistarpeita. Kehittämistarpeiden tiedostaminen mahdollistaa niiden korjaamisen ja sitä kautta itse johtamiseen ja jokaisen omaan tekemiseen tulee päämääriä. Päämäärät mahdollistavat suunnitelmallisuuden ja ajankäytölliset toimenpiteet itse työn tekemiseen.
Laadullisten tavoitteiden asettaminen ohjaa sekä sidosryhmien tekemistä, että oman organisaation tekemistä. Jotta tekemistä voidaan seurata ja ohjata, asioiden dokumentointia on jouduttu parantamaan eri tekijöiden osalta. Isona asiana on ollut dokumentoinnin mahdollisimman selkeä ja arjessa toimivan systeemin löytäminen. Asioiden ja tietojen siirtyminen asukkaan palvelupyynnöstä itse työn suorittamiseen tulee hoitua mahdollisimman jouhevasti ja ilman liiallisia häiriöitä asukkaan näkökulmasta.
Johtamisjärjestelmä on monen asian summa, johon liittyy lopulta lähes kaikki tekeminen yhtiössä. Tärkeänä osana johtamisjärjestelmään on strategia, suunnittelu, viestintä ja vastuunottaminen jokaisen työntekijän kohdalla.