Coworking-tilan brändin kirkastaminen : Case: Dooroom
Vieremä, Suvi (2020)
Vieremä, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927228
Tiivistelmä
Toimeksiantaja Dooroom on coworking-tila Lahden ydinkeskustassa. Opinnäytetyössä keskityttiin kirkastamaan coworking-tilan brändiä ja kiteyttämään brändin ydintä, koska Dooroomilla ei ollut täysin kirkasta kuvaa brändistään. Tutkittiin brändin nykytilannetta ja sitä, millaisen brändin Dooroom haluaa itselleen rakentaa, mitkä ovat toimitilojen tärkeimmät ominaisuudet, sekä perehdyttiin coworking-konseptin myönteisiin puoliin ja haasteisiin. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös koronapandemian vaikutuksia toimeksiantajayritykseen. Teoriaosuudessa tarkasteltiin brändistrategiaa ja coworking-konseptia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena kenttätutkimuksena. Työssä käytettiin myös hieman ennustavalle otteelle ominaisia piirteitä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kirjallisuuden tutkimista, verkkokyselyitä, haastatteluita, benchmarkingia, asiantuntijoiden mielipiteitä ja havainnointia. Dooroomin tunnettuutta mitattiin käyttäen verkkokyselyä, ja asiakkaiden asiakasuskollisuutta Net Promoter Scorella. Dooroomin vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia analysoitiin SWOT-analyysin avulla. Yrityksen tarkoituksen määrittelemisessä käytettiin tarkoituspyörä-työkalua.
Tutkimuksen pohjalta saaduilla tuloksilla selkeytettiin ja kiteytettiin Dooroomin brändiä. Tutkimusmenetelmien avulla kerätty informaatio on tuonut toimeksiantajayritykselle arvokasta tietoa yrityksen brändin nykytilanteesta jatkoa varten. Dooroomin ihannetavoite on olla inspiroiva, lämminhenkinen, aito, moderni, yllätyksellinen, mahdollisesti jopa omanlaisensa seikkailu, toimiva coworking-tila, joka herättää asiakkaassaan wau-efektin ja näyttää, että yhteisössä on voimaa. Dooroomin brändin nykytilanne oli tutkimustuloksien perusteella moderni, ei liian fiini, yhteisöllinen, lämminhenkinen, hyväntuulinen, ammattimainen, mutta rento, käytännöllinen, persoonallinen, aito ja luova.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena kenttätutkimuksena. Työssä käytettiin myös hieman ennustavalle otteelle ominaisia piirteitä. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kirjallisuuden tutkimista, verkkokyselyitä, haastatteluita, benchmarkingia, asiantuntijoiden mielipiteitä ja havainnointia. Dooroomin tunnettuutta mitattiin käyttäen verkkokyselyä, ja asiakkaiden asiakasuskollisuutta Net Promoter Scorella. Dooroomin vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia analysoitiin SWOT-analyysin avulla. Yrityksen tarkoituksen määrittelemisessä käytettiin tarkoituspyörä-työkalua.
Tutkimuksen pohjalta saaduilla tuloksilla selkeytettiin ja kiteytettiin Dooroomin brändiä. Tutkimusmenetelmien avulla kerätty informaatio on tuonut toimeksiantajayritykselle arvokasta tietoa yrityksen brändin nykytilanteesta jatkoa varten. Dooroomin ihannetavoite on olla inspiroiva, lämminhenkinen, aito, moderni, yllätyksellinen, mahdollisesti jopa omanlaisensa seikkailu, toimiva coworking-tila, joka herättää asiakkaassaan wau-efektin ja näyttää, että yhteisössä on voimaa. Dooroomin brändin nykytilanne oli tutkimustuloksien perusteella moderni, ei liian fiini, yhteisöllinen, lämminhenkinen, hyväntuulinen, ammattimainen, mutta rento, käytännöllinen, persoonallinen, aito ja luova.