Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen tilitoimiston näkökulmasta
Torikka, Verneri (2020)
Torikka, Verneri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027458
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on tutkia 2017 asetettua uutta lakia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi. Työn tarkoituksena on tutkia, mitkä ovat keskeisimmät velvoitteet tilitoimistolle, miten rahanpesua voi havaita ja mitä haasteita kirjanpitäjä voi kohdata tähän liittyen.
Teoriaosuudessa käsitellään rahanpesua, rahanpesun torjuntaa, ilmoituksia epäilyttä-västä liiketoiminnasta, ja lakia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi. Tut-kimusosuus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Tässä tutkimuksessa on käytetty haastattelumuotona teemahaastatteluita. Teemahaas-tatteluissa kaikilla haastateltavilla oli samat teemat. Haastateltavat olivat lakiasiantunti-joita ja kirjanpitäjiä tilitoimistoista ja taloushallintoliitosta. Haastatteluja oli tutkimuksessa yhteensä neljä kappaletta ja kaikki haastattelut olivat eripituisia.
Tutkimuksessa saatiin tuloksena, että keskeiset velvoitteet tilitoimistolle rahanpesulain uudistuksessa ovat asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen, riskiarvion tekeminen, ilmoi-tuksen tekeminen. Rahanpesulainsäädännön noudattamisessa haasteeksi nousi se, että rahanpesulaki on epäselkeää ja siihen annettu ohjeistus on heikkoa. Haastatteluiden perusteella voidaan myös päätellä, että rahanpesua voi olla haasteellista tunnistaa sen takia, että ei ole välttämättä tietoa miltä rahanpesu näyttää ja mitä se voi kaikessa laa-juudessaan olla. Tähän voisivat auttaa konkreettiset esimerkit rahanpesusta. Kaiken kaikkiaan rahanpesuepäilyjä tulee tilitoimistoista todella vähän, mutta rahanpesulain asettamat velvoitteet on isommissa tilitoimistoissa hoidettu hyvin.
Teoriaosuudessa käsitellään rahanpesua, rahanpesun torjuntaa, ilmoituksia epäilyttä-västä liiketoiminnasta, ja lakia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi. Tut-kimusosuus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Tässä tutkimuksessa on käytetty haastattelumuotona teemahaastatteluita. Teemahaas-tatteluissa kaikilla haastateltavilla oli samat teemat. Haastateltavat olivat lakiasiantunti-joita ja kirjanpitäjiä tilitoimistoista ja taloushallintoliitosta. Haastatteluja oli tutkimuksessa yhteensä neljä kappaletta ja kaikki haastattelut olivat eripituisia.
Tutkimuksessa saatiin tuloksena, että keskeiset velvoitteet tilitoimistolle rahanpesulain uudistuksessa ovat asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen, riskiarvion tekeminen, ilmoi-tuksen tekeminen. Rahanpesulainsäädännön noudattamisessa haasteeksi nousi se, että rahanpesulaki on epäselkeää ja siihen annettu ohjeistus on heikkoa. Haastatteluiden perusteella voidaan myös päätellä, että rahanpesua voi olla haasteellista tunnistaa sen takia, että ei ole välttämättä tietoa miltä rahanpesu näyttää ja mitä se voi kaikessa laa-juudessaan olla. Tähän voisivat auttaa konkreettiset esimerkit rahanpesusta. Kaiken kaikkiaan rahanpesuepäilyjä tulee tilitoimistoista todella vähän, mutta rahanpesulain asettamat velvoitteet on isommissa tilitoimistoissa hoidettu hyvin.