Pienyrityksen asiakassuhteiden kehittäminen ohjelmisto palveluna (SaaS) -liiketoiminnassa
Kangasmaa, Niko (2020)
Kangasmaa, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127709
Tiivistelmä
Asiakassuhteen jatkumista ei ole tutkittu merkittävästi verkkopalveluihin ja yritysten väliseen liiketoimintaan liittyen. Tieteellisen tutkimuksen jo tuottamien vastausten määrä vähenee entisestään, kun pohditaan verkkopalvelun asiakassuhteiden kehittämistä pienten ja keskisuurten asiakkaiden näkökulmasta.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistehtävässä selvitettiin verkkopalvelun asiakassuhteiden jatkumiseen vaikuttavia seikkoja. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli selvittää, miten verkkopalvelua kehittävä pienyritys luo ja ylläpitää pitkäkestoisia asiakassuhteita. Tavoitteena oli kehittää eräälle pienelle Suomessa toimivalle verkkopalveluryitykselle uusi toimintamalli pienten ja keskisuurten asiakassuhteiden kehittämiseen.
Tietoperustassa syvennyttiin suhdemarkkinoinnin, verkkopalveluiden ja niiden liiketoimintamallien, sekä dynaamisten markkinointikyvykkyyksien teoriaan. Näiden käsitteiden välillä muodostettiin synteesi Koryakin ym. (2015) yrittäjämäisen johtajuuden, kyvykkyyksien ja kasvun viitekehyksen avulla.
Kehittämistehtävä toteutettiin konstruktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistoa kerättiin teemahaastattelun sekä heuristisen ideointitekniikan keinoilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jonka tulokset yhdistettiin tietoperustan synteesiin. Keskeisenä tuotoksena syntyi toimintamalli toimeksiantajan pienten ja keskisuurten asiakassuhteiden kehittämiseen.
Toimeksiantaja totesi kehitetyn toimintamallin hyödylliseksi, ja sitä onkin alettu osin toteuttaa. Toimintamallilla voidaan kehittää suhdemarkkinointia, jonka keinoilla kerättyä markkinatietoa voidaan hyödyntää halutun markkinamuutoksen saavuttamiseksi. Toimintamallin yleisluontoisuuden vuoksi sitä voidaan hyödyntää muissakin verkkopalveluissa, joiden käyttäjäkohtainen liikevaihto on pieni, ja mahdollisesti muillakin toimialoilla.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistehtävässä selvitettiin verkkopalvelun asiakassuhteiden jatkumiseen vaikuttavia seikkoja. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli selvittää, miten verkkopalvelua kehittävä pienyritys luo ja ylläpitää pitkäkestoisia asiakassuhteita. Tavoitteena oli kehittää eräälle pienelle Suomessa toimivalle verkkopalveluryitykselle uusi toimintamalli pienten ja keskisuurten asiakassuhteiden kehittämiseen.
Tietoperustassa syvennyttiin suhdemarkkinoinnin, verkkopalveluiden ja niiden liiketoimintamallien, sekä dynaamisten markkinointikyvykkyyksien teoriaan. Näiden käsitteiden välillä muodostettiin synteesi Koryakin ym. (2015) yrittäjämäisen johtajuuden, kyvykkyyksien ja kasvun viitekehyksen avulla.
Kehittämistehtävä toteutettiin konstruktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistoa kerättiin teemahaastattelun sekä heuristisen ideointitekniikan keinoilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jonka tulokset yhdistettiin tietoperustan synteesiin. Keskeisenä tuotoksena syntyi toimintamalli toimeksiantajan pienten ja keskisuurten asiakassuhteiden kehittämiseen.
Toimeksiantaja totesi kehitetyn toimintamallin hyödylliseksi, ja sitä onkin alettu osin toteuttaa. Toimintamallilla voidaan kehittää suhdemarkkinointia, jonka keinoilla kerättyä markkinatietoa voidaan hyödyntää halutun markkinamuutoksen saavuttamiseksi. Toimintamallin yleisluontoisuuden vuoksi sitä voidaan hyödyntää muissakin verkkopalveluissa, joiden käyttäjäkohtainen liikevaihto on pieni, ja mahdollisesti muillakin toimialoilla.