Digimarkkinointisuunnitelma : Taide- ja designtuotteiden verkkokauppa
Matthews, Aliisa (2020)
Matthews, Aliisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa toimeksiantoyrityksen digimarkkinoinnin nykytilannetta ja sen tavoitteena oli luoda teorian ja tutkimustyön avulla yritykselle digimarkkinointisuunnitelma. Työ on toteutettu toimeksiantona Niramuchu Art & Design -nimiselle yritykselle, joka on tekijän oma toiminimiyritys. Digimarkkinointisuunnitelman pohjana käytettiin P.R. Smithin kuusivaiheista SOSTAC®-mallia, johon kuuluu nykytilan analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet ja mittaus.
Työssä hyödynnettiin ja sovellettiin digimarkkinoinnin teoriaa kirjallisuuden ja artikkeleiden, blogikirjoitusten ja muiden aineistojen avulla. Lisäksi työssä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus survey-kyselyn muodossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digimarkkinoinnin kanavia suomalaiset yrittäjät käyttävät ja mitkä digimarkkinoinnin keinot koetaan tärkeinä ja hyödyllisinä.
Keskeisimpiä tuloksia olivat digimarkkinoinnin teoriaosuudessa käsiteltyjen teemojen vieminen yritykselle luotuun digimarkkinointisuunnitelmaan. Digimarkkinointisuunnitelma käsittelee yrityksen nykytilannetta ja sen parantamiseksi ehdotettuja toimenpiteitä. Työn tavoitteena oli luoda näkyvyyttä ja verkkokauppamyyntiä parantava, tärkeimmät digimarkkinoinnin osa-alueet kattava digimarkkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa huomioitiin yrityksen koko, liiketoiminnan muoto sekä markkinasegmentin trendit.
Työssä hyödynnettiin ja sovellettiin digimarkkinoinnin teoriaa kirjallisuuden ja artikkeleiden, blogikirjoitusten ja muiden aineistojen avulla. Lisäksi työssä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus survey-kyselyn muodossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digimarkkinoinnin kanavia suomalaiset yrittäjät käyttävät ja mitkä digimarkkinoinnin keinot koetaan tärkeinä ja hyödyllisinä.
Keskeisimpiä tuloksia olivat digimarkkinoinnin teoriaosuudessa käsiteltyjen teemojen vieminen yritykselle luotuun digimarkkinointisuunnitelmaan. Digimarkkinointisuunnitelma käsittelee yrityksen nykytilannetta ja sen parantamiseksi ehdotettuja toimenpiteitä. Työn tavoitteena oli luoda näkyvyyttä ja verkkokauppamyyntiä parantava, tärkeimmät digimarkkinoinnin osa-alueet kattava digimarkkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa huomioitiin yrityksen koko, liiketoiminnan muoto sekä markkinasegmentin trendit.