Verkkokaupan perustaminen : Case: Hm Keittiö Oy
Mäkelä, Petri (2020)
Mäkelä, Petri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427969
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kustannustehokkaimmat keinot kodin kiintokalusteita myyvän Hm Keittiö Oy:n tarpeisiin sopivan verkkokaupan perustamiseksi.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokaupan historiaa, nykytilaa sekä tulevaisuuden näkymiä. Lisäksi käsiteltiin suomalaisten internetin käyttöä ja verkko-ostamista, sekä verkko- ja kivijalkakaupan yhteensopivuutta. Tiedot perustuvat aiheesta kirjoitettuihin kirjoihin sekä internetissä julkaistuihin artikkeleihin ja tietopaketteihin.
Tutkimuksia opinnäytetyön empiiriseen osioon tehtiin useampi. Hm Keittiö Oy:n pahimpien kilpailijoiden verkkokauppoja tutkittiin benchmarkkaus – menetelmällä. Verkkokauppa-alustojen sekä maksutapapalveluiden hintoja ja ominaisuuksia tutkittiin vertailevalla tutkimuksella. Maksutapapalveluiden hinnoista tehtiin lisäksi vertailua helpottava taulukko. Kvantitatiivista tutkimusta hyödynnettiin Hm Keittiö Oy:n tuotemenekin tutkimiseen erillisellä kyselylomakkeella. Näiden lisäksi käytiin haastattelut Hm Keittiö Oy:n toimitusjohtajan sekä tavarantoimittajan edustajien kanssa.
Työssä kuvatun teorian ja saatujen tutkimustulosten pohjalta tehtiin johtopäätökset, joista selviää keiden palveluita hyödyntämällä Hm Keittiö Oy:n kannattaa perustaa verkkokauppa, jonka kustannukset ovat alhaiset.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin verkkokaupan historiaa, nykytilaa sekä tulevaisuuden näkymiä. Lisäksi käsiteltiin suomalaisten internetin käyttöä ja verkko-ostamista, sekä verkko- ja kivijalkakaupan yhteensopivuutta. Tiedot perustuvat aiheesta kirjoitettuihin kirjoihin sekä internetissä julkaistuihin artikkeleihin ja tietopaketteihin.
Tutkimuksia opinnäytetyön empiiriseen osioon tehtiin useampi. Hm Keittiö Oy:n pahimpien kilpailijoiden verkkokauppoja tutkittiin benchmarkkaus – menetelmällä. Verkkokauppa-alustojen sekä maksutapapalveluiden hintoja ja ominaisuuksia tutkittiin vertailevalla tutkimuksella. Maksutapapalveluiden hinnoista tehtiin lisäksi vertailua helpottava taulukko. Kvantitatiivista tutkimusta hyödynnettiin Hm Keittiö Oy:n tuotemenekin tutkimiseen erillisellä kyselylomakkeella. Näiden lisäksi käytiin haastattelut Hm Keittiö Oy:n toimitusjohtajan sekä tavarantoimittajan edustajien kanssa.
Työssä kuvatun teorian ja saatujen tutkimustulosten pohjalta tehtiin johtopäätökset, joista selviää keiden palveluita hyödyntämällä Hm Keittiö Oy:n kannattaa perustaa verkkokauppa, jonka kustannukset ovat alhaiset.