Palvelutuotannon kehittäminen tietohallintoyksikössä
Väisänen, Jouni (2020)
Väisänen, Jouni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127596
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää tietohallintoyksikön palvelutuotantoa siten, että se vastaa palvelutuotantoa koskevien lakien ja säädösten asettamat vaatimukset.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana on käytetty konstruktiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto hankittiin teemahaastatteluilla, toiminnan havainnoinnilla ja dokumenttianalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan tietohallinnon tiedonhallintalain vaatimusten täyttäminen on kesken. Ensimmäisen siirtymäajan vaatimukset ovat osittain tehty, mutta empiirisen tutkimuksen aikaan kaikki vaatimukset eivät täyty. Seuraavien vuosien aikana olevien siirtymäaikojen vaatimuksiin organisaatiossa on valmistelut aloitettu. Yleinen tietosuoja-asetus ja tietosuojalaki on ollut voimassa useamman vuoden, tämän lain vaati-mukset suurimmalta osaltaan täyttyy. Tietohallinnon palvelutuotannon auditointia ei ole tehty tältä osin, joten kehittämisohjeen mukainen tarkistus on syytä suorittaan nopealla aikataululla. Tietohallinnon palvelu-tuotannossa ei ole otettu huomioon Saavutettavuusdirektiivin ja Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta vaatimuksia. Suositeltavaa onkin, että kehittämisohjeen mukaiset toimenpiteet asetuksen ja lain vaatimusten täyttämiseksi tehtäisiin nopealla aikataululla.
Opinnäytetyön tuotoksena on tietohallinnon palvelutuotannon kehittämisohje. Kehittämisohje sisältää jokaiseen laki ja asetuskokonaisuuden vaatimukset, aikataulutuksen, nykytilan ns. liikennevalomallina sekä vastuut. Kehittämisohje on muodoltaan sellainen, että sitä voidaan käyttää kehittämistyön seurantaan.
Opinnäytetyön tutkimustulos ja kehittämisohje ovat salassa pidettäviä.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana on käytetty konstruktiivista tutkimusta. Tutkimuksen aineisto hankittiin teemahaastatteluilla, toiminnan havainnoinnilla ja dokumenttianalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan tietohallinnon tiedonhallintalain vaatimusten täyttäminen on kesken. Ensimmäisen siirtymäajan vaatimukset ovat osittain tehty, mutta empiirisen tutkimuksen aikaan kaikki vaatimukset eivät täyty. Seuraavien vuosien aikana olevien siirtymäaikojen vaatimuksiin organisaatiossa on valmistelut aloitettu. Yleinen tietosuoja-asetus ja tietosuojalaki on ollut voimassa useamman vuoden, tämän lain vaati-mukset suurimmalta osaltaan täyttyy. Tietohallinnon palvelutuotannon auditointia ei ole tehty tältä osin, joten kehittämisohjeen mukainen tarkistus on syytä suorittaan nopealla aikataululla. Tietohallinnon palvelu-tuotannossa ei ole otettu huomioon Saavutettavuusdirektiivin ja Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta vaatimuksia. Suositeltavaa onkin, että kehittämisohjeen mukaiset toimenpiteet asetuksen ja lain vaatimusten täyttämiseksi tehtäisiin nopealla aikataululla.
Opinnäytetyön tuotoksena on tietohallinnon palvelutuotannon kehittämisohje. Kehittämisohje sisältää jokaiseen laki ja asetuskokonaisuuden vaatimukset, aikataulutuksen, nykytilan ns. liikennevalomallina sekä vastuut. Kehittämisohje on muodoltaan sellainen, että sitä voidaan käyttää kehittämistyön seurantaan.
Opinnäytetyön tutkimustulos ja kehittämisohje ovat salassa pidettäviä.