Turvatekniikan hyödyntäminen koulukiinteistöjen rikoksentorjunnassa
Laitio, Ville; Lindholm, Kalle (2020)
Lataukset:
Laitio, Ville
Lindholm, Kalle
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227830
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitimme, kuinka turvatekniikka tukee Tuusulan kunnan koulukiinteistöjä rikoksentorjunnassa. Tavoitteena oli saada tuloksia, joiden avulla Tuusulan kunta voi kehittää turvallisuustekniikan tuomia hyötyjä koulukiinteistöjen suojaamisessa.
Turvallisuustekniikan pääasiallinen syy koulukiinteistössä on suojata sitä ilkivallalla ja rikoksilta. Sitä voidaan kuitenkin käyttää laajasti hyväksi myös koulutoiminnan sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda kuva kunnan koulukiinteistöjen tekniikan tilasta, käytöstä ja mahdollisuuksista. Aineistoa kerättiin haastattelemalla kiinteistöjen käyttäjiä teemahaastattelun menetelmillä. Tietoperusta koostuu eri lainsäädännöistä, ohjeista, kirjallisuudesta ja turvallisuusoppaista.
Järjestelmien todettiin auttavan rikosten ja ilkivallan ehkäisyssä. Turvallisuustekniikan eri järjestelmillä oli selkeä vaikutus koulun sujuvuuteen, sisäisten tilanteiden selvittämiseen sekä rikos- ja ilkivaltatapauksien selvittämiseen. Opinnäytetyö tuotti useita kehittämistarpeita kiinteistöjen turvallisuustekniikassa.
Opinnäytetyön aikana tuli ilmi koulujen heikko järjestelmätietämys ja se, kuinka sitä voitaisiin hyödyntää koulukiinteistöjen rikoksentorjunnassa. Jatkotoimina tulisi kehittää koulujen tietämystä ja osallisuutta turvallisuusjärjestelmien hallintaan ja suunnitteluun. Yhteistyössä kiinteistövalvonnan kanssa koulukiinteistöjen turvallisuuden tasoa voitaisiin nostaa selkeyttämällä hallintaa ja keskittämällä sitä koulujen käyttöön.
Turvallisuustekniikan pääasiallinen syy koulukiinteistössä on suojata sitä ilkivallalla ja rikoksilta. Sitä voidaan kuitenkin käyttää laajasti hyväksi myös koulutoiminnan sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda kuva kunnan koulukiinteistöjen tekniikan tilasta, käytöstä ja mahdollisuuksista. Aineistoa kerättiin haastattelemalla kiinteistöjen käyttäjiä teemahaastattelun menetelmillä. Tietoperusta koostuu eri lainsäädännöistä, ohjeista, kirjallisuudesta ja turvallisuusoppaista.
Järjestelmien todettiin auttavan rikosten ja ilkivallan ehkäisyssä. Turvallisuustekniikan eri järjestelmillä oli selkeä vaikutus koulun sujuvuuteen, sisäisten tilanteiden selvittämiseen sekä rikos- ja ilkivaltatapauksien selvittämiseen. Opinnäytetyö tuotti useita kehittämistarpeita kiinteistöjen turvallisuustekniikassa.
Opinnäytetyön aikana tuli ilmi koulujen heikko järjestelmätietämys ja se, kuinka sitä voitaisiin hyödyntää koulukiinteistöjen rikoksentorjunnassa. Jatkotoimina tulisi kehittää koulujen tietämystä ja osallisuutta turvallisuusjärjestelmien hallintaan ja suunnitteluun. Yhteistyössä kiinteistövalvonnan kanssa koulukiinteistöjen turvallisuuden tasoa voitaisiin nostaa selkeyttämällä hallintaa ja keskittämällä sitä koulujen käyttöön.