Finn-ID Oy:n kotisivu- ja verkkokauppaliikenteen kasvattaminen sosiaalisen median avulla
Hentilä, Sallamari (2020)
Hentilä, Sallamari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428004
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Finn-ID Oy:n kotisivu- ja verkkokauppaliikennettä voitaisiin lisätä sosiaalisen median avulla. Mille sosiaalisen median kanaville kannattaa kohdentaa mainonta, jotta saavutetaan B2B-yritysten asiakkaat? Tavoitteena oli osata tuottaa oikeanlaista mainossisältöä kohdennetulle kohderyhmälle lisäten enemmän siirtymiä sosiaalisen median kanavilta Finn-ID:n kotisivuille ja verkkokauppaan. Toimeksiantajana toimi Finn-ID Oy, jonka päätoimiala on tiedonkeruujärjestelmät.
Tutkimuskysymyksissä pyrittiin saamaan vastaus ensinnäkin siihen, mitä sosiaalisen median
kanavia B2B-yritykset käyttävät eniten. Lisäksi pyrittiin saamaan vastaus siihen, minkälaista
sisältöä kannattaa luoda yrityksen sosiaalisen median kanaville, jotta saadaan lisää kävijöitä
Finn-ID Oy:n kotisivuille ja verkkokauppaan. Tutkimuksen tietoperusta koostui painetuista ja
sähköisistä lähteistä. Työn tietoperusta antaa perusteellisen pohjan tutkimuksen osuudelle ja
tukee tutkimuksen lopussa saatuja johtopäätöksiä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin asiakaskyselynä. Kysely lähetettiin 2045 Finn-ID:n asiakkaalle. Vastauksia tuli yhteensä 201 eli vastausprosentti oli 10%.
Toimeksiantajayritys hyödyntää tutkimustuloksia sosiaalisen median strategian rakentamisessa. Tärkeimmät tutkimustulokset olivat, että Facebook koettiin suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi, mutta LinkedIn oli suosituin kanava, jolla halutaan tietoa Finn-ID:n tuotteista ja palveluista. Kuva, teksti ja linkki oli suosituin muoto saada Finn-ID:ltä sosiaalisen median julkaisuja. Tutkimustulosten mukaan informatiivista ja ratkaisukeskeistä sisältöä kannattaa luoda yrityksen sosiaalisen median kanaville, jotta saadaan lisää kävijöitä Finn-ID:n kotisivuille ja verkkokauppaan. Kotisivujen ja verkkokaupan kävijämäärän kasvattamisessa tärkeitä huomioita oli kotisivujen ja verkkokaupan laadukas sisältö sekä sosiaalisen median markkinoinnissa tavoitteiden asettaminen ja -analysoiminen. The purpose of the thesis was to find out how Finn-ID Oy’s website and e-Commerce traffic could be increased with the help of social media. Which social media channels should you target to reach B2B customers? The goal was to be able to produce the right kind of advertising content for a targeted target group increasing visits from social media channels to Finn-ID’s website and e-Commerce. The commissioner of the thesis was Finn-ID Oy, whose main business is data collection systems.
The research questions sought an answer which social media channels B2B companies use the most. In addition, efforts were made to find out what kind of content is worth creating for the company’s social media channels to get more visitors to Finn-ID Oy’s website and e-Commerce. The sources of the study consisted of printed and electronic sources. The knowledge base of the work provides a thorough basis for the research part and supports the conclusions obtained at the end of the research. The research method of the thesis was a quantitative research method and the research data collection was carried out as a customer survey. The survey was sent to 2045 Finn-ID customers. A total of 201 responses came in, representing a 10% response rate.
The commissioner utilizes the research results in building a social media strategy. Facebook was perceived as the most popular social media channel, but LinkedIn was the most popular channel for seeking information about Finn-ID’s products and services. Image, text and link were the most popular forms of receiving social media publications from Finn-ID. According to the research results, it is worth creating informative and solution-focused content for the
company’s social media channels in order to get more visitors to Finn-ID’s website and e-commerce. Important considerations in increasing the number of visitors to website and e-Commerce were the high-quality content of websites and e-Commerce, as well as setting and analyzing goals in social media marketing.
Tutkimuskysymyksissä pyrittiin saamaan vastaus ensinnäkin siihen, mitä sosiaalisen median
kanavia B2B-yritykset käyttävät eniten. Lisäksi pyrittiin saamaan vastaus siihen, minkälaista
sisältöä kannattaa luoda yrityksen sosiaalisen median kanaville, jotta saadaan lisää kävijöitä
Finn-ID Oy:n kotisivuille ja verkkokauppaan. Tutkimuksen tietoperusta koostui painetuista ja
sähköisistä lähteistä. Työn tietoperusta antaa perusteellisen pohjan tutkimuksen osuudelle ja
tukee tutkimuksen lopussa saatuja johtopäätöksiä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin asiakaskyselynä. Kysely lähetettiin 2045 Finn-ID:n asiakkaalle. Vastauksia tuli yhteensä 201 eli vastausprosentti oli 10%.
Toimeksiantajayritys hyödyntää tutkimustuloksia sosiaalisen median strategian rakentamisessa. Tärkeimmät tutkimustulokset olivat, että Facebook koettiin suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi, mutta LinkedIn oli suosituin kanava, jolla halutaan tietoa Finn-ID:n tuotteista ja palveluista. Kuva, teksti ja linkki oli suosituin muoto saada Finn-ID:ltä sosiaalisen median julkaisuja. Tutkimustulosten mukaan informatiivista ja ratkaisukeskeistä sisältöä kannattaa luoda yrityksen sosiaalisen median kanaville, jotta saadaan lisää kävijöitä Finn-ID:n kotisivuille ja verkkokauppaan. Kotisivujen ja verkkokaupan kävijämäärän kasvattamisessa tärkeitä huomioita oli kotisivujen ja verkkokaupan laadukas sisältö sekä sosiaalisen median markkinoinnissa tavoitteiden asettaminen ja -analysoiminen.
The research questions sought an answer which social media channels B2B companies use the most. In addition, efforts were made to find out what kind of content is worth creating for the company’s social media channels to get more visitors to Finn-ID Oy’s website and e-Commerce. The sources of the study consisted of printed and electronic sources. The knowledge base of the work provides a thorough basis for the research part and supports the conclusions obtained at the end of the research. The research method of the thesis was a quantitative research method and the research data collection was carried out as a customer survey. The survey was sent to 2045 Finn-ID customers. A total of 201 responses came in, representing a 10% response rate.
The commissioner utilizes the research results in building a social media strategy. Facebook was perceived as the most popular social media channel, but LinkedIn was the most popular channel for seeking information about Finn-ID’s products and services. Image, text and link were the most popular forms of receiving social media publications from Finn-ID. According to the research results, it is worth creating informative and solution-focused content for the
company’s social media channels in order to get more visitors to Finn-ID’s website and e-commerce. Important considerations in increasing the number of visitors to website and e-Commerce were the high-quality content of websites and e-Commerce, as well as setting and analyzing goals in social media marketing.