Tassutellen oppimaan: koira-avusteinen toiminta varhaiskasvatuksessa
Tirkkonen, Johanna; Törrönen, Vilma (2020)
Tirkkonen, Johanna
Törrönen, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428066
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka käsittelee koira-avusteista toimintaa varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia asioita kasvattajan on otettava huomioon käyttäessään koira-avusteista toimintaa varhaiskasvatuksessa, sekä miten koira-avusteisella toiminnalla voidaan tukea lasten taitojen kehittymistä. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta varhaiskasvattajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut toteutettiin kesän 2020 aikana. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin käyttämällä luokittelua apuna analyysissä.
Tuloksista käy ilmi viisi keskeistä asiaa, joita kasvattajan on otettava huomioon ennen koira-avusteisen toiminnan aloittamista sekä toiminnan aikana. Nousseet viisi asiaa ovat koiran hyvinvointi, koiran soveltuvuus, lupa-asiat, allergiat sekä lapsen pelko. Tuloksista ilmeni, että koira-avusteisella toiminnalla on mahdollista tukea erityisesti lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Koira toimii myös motivoijana lapsen kielellisen kehityksen harjoituksissa sekä innostaa lapsia liikkumaan
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää työhömme osallistuneessa päiväkodissa sekä päiväkodeissa, joissa ollaan kiinnostuneita koira-avusteisen toiminnan toteuttamisesta. This thesis is a qualitative study that focuses on dog-assisted activities in early childhood education. The aim of the study is to find out what things an educator must take into account when using dog-assisted activities in early childhood education, and how dog-assisted activities can support the development of children’s skills. The material for the study was collected through thematic interviews with six early childhood educators from all over Finland. The interviews were conducted during the summer of 2020. The interviews were recorded and transcribed. The material of the interviews was content analyzed using classification in the analysis.
The results show five key topics that the breeder must consider before and during the dog-assisted activity. The five things were the dog’s well-being, the dog’s suitability, permissions, allergies, and the child’s anxiety. The results showed that dog-assisted activities have especially a potential to support the child's interaction and emotional skills. The dog also acts as a motivator in the child's language development exercises and inspires the children to move.
The thesis can be utilized in kindergartens that participated in our work, as well as in kindergartens where there is interest in implementing dog-assisted activities.
Tuloksista käy ilmi viisi keskeistä asiaa, joita kasvattajan on otettava huomioon ennen koira-avusteisen toiminnan aloittamista sekä toiminnan aikana. Nousseet viisi asiaa ovat koiran hyvinvointi, koiran soveltuvuus, lupa-asiat, allergiat sekä lapsen pelko. Tuloksista ilmeni, että koira-avusteisella toiminnalla on mahdollista tukea erityisesti lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Koira toimii myös motivoijana lapsen kielellisen kehityksen harjoituksissa sekä innostaa lapsia liikkumaan
Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää työhömme osallistuneessa päiväkodissa sekä päiväkodeissa, joissa ollaan kiinnostuneita koira-avusteisen toiminnan toteuttamisesta.
The results show five key topics that the breeder must consider before and during the dog-assisted activity. The five things were the dog’s well-being, the dog’s suitability, permissions, allergies, and the child’s anxiety. The results showed that dog-assisted activities have especially a potential to support the child's interaction and emotional skills. The dog also acts as a motivator in the child's language development exercises and inspires the children to move.
The thesis can be utilized in kindergartens that participated in our work, as well as in kindergartens where there is interest in implementing dog-assisted activities.