Kotitalouksien ruokahävikin vähentäminen lapsiperheissä palvelumuotoilun avulla
Kiivuori, Hannele (2020)
Kiivuori, Hannele
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428060
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on lapsiperheiden näkökulmasta tutkia ja selittää käytäntöjä, jotka vaikuttavat ruokahävikin muodostumiseen kotitalouksissa. Tavoitteena on luoda ehdotuksia ratkaisuista ja palveluista, joiden avulla kotona syntyvää ruokahävikkiä voidaan vähentää. Opinnäytetyön tehdään Motiva ja Maa- ja metsätalousministeriön toimeksiannosta.
Teoreettisena viitekehyksenä tarkastellaan arvon muodostumista ihmisen näkökulmasta, käyttäytymistä käyttäytymistaloustieteen ajattelun järjestelmien näkökulmasta, ideoiden ja palveluiden kehittämisessä suunnitteluajattelun ajattelumallia. Työ pohjautuu palvelumuotoilun prosessiin ja menetelmiin. Palvelun kehityksen yhteydessä hyödynnetään EAST-mallia ja palvelukonseptin suunnittelun periaatteita.
Opinnäytetyö tehdään laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerätään viideltä lapsiperheen vanhemmalta luotaimen ja teemahaastatteluiden avulla. Aineisto analysoidaan induktiivisesti ja tieto koodataan pyrkimällä yleistämään yksittäisiä havaintoja. Tuloksena muodostetaan ruokahävikkiä selittävät vastakkainasettelut eli syy-yhteydet. Vastakkainasetteluiden ja ruokahuollon ongelmakohtien pohjalta ideoidaan ratkaisuehdotuksia. Kehitystyössä muodostetaan myös suunnitelma digitaalisesta palvelukonseptista, joka luo uusia mahdollisuuksia työelämälle ja on laajennettavissa ja muokattavissa kotitalouksien tarpeiden mukaan.
Ruokahävikin vähentämiseksi on tärkeintä tukea kotitalouksia arjen ruokahuollossa. Yritysten voivat auttaa kotitalouksia vähentämään ruokahävikkiä tukemalla ruokahuollon suunnittelua, luomalla ratkaisuja, jotka helpottavat tuotteiden näkemistä ja auttamalla ihmisiä tiedostamaan omia valintojaan. Ratkaisuja ideoitaessa ja arvioitaessa on ymmärrettävä ajattelun ja rutiinien asettamat mallit ihmisen käyttäytymiselle.
Teoreettisena viitekehyksenä tarkastellaan arvon muodostumista ihmisen näkökulmasta, käyttäytymistä käyttäytymistaloustieteen ajattelun järjestelmien näkökulmasta, ideoiden ja palveluiden kehittämisessä suunnitteluajattelun ajattelumallia. Työ pohjautuu palvelumuotoilun prosessiin ja menetelmiin. Palvelun kehityksen yhteydessä hyödynnetään EAST-mallia ja palvelukonseptin suunnittelun periaatteita.
Opinnäytetyö tehdään laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerätään viideltä lapsiperheen vanhemmalta luotaimen ja teemahaastatteluiden avulla. Aineisto analysoidaan induktiivisesti ja tieto koodataan pyrkimällä yleistämään yksittäisiä havaintoja. Tuloksena muodostetaan ruokahävikkiä selittävät vastakkainasettelut eli syy-yhteydet. Vastakkainasetteluiden ja ruokahuollon ongelmakohtien pohjalta ideoidaan ratkaisuehdotuksia. Kehitystyössä muodostetaan myös suunnitelma digitaalisesta palvelukonseptista, joka luo uusia mahdollisuuksia työelämälle ja on laajennettavissa ja muokattavissa kotitalouksien tarpeiden mukaan.
Ruokahävikin vähentämiseksi on tärkeintä tukea kotitalouksia arjen ruokahuollossa. Yritysten voivat auttaa kotitalouksia vähentämään ruokahävikkiä tukemalla ruokahuollon suunnittelua, luomalla ratkaisuja, jotka helpottavat tuotteiden näkemistä ja auttamalla ihmisiä tiedostamaan omia valintojaan. Ratkaisuja ideoitaessa ja arvioitaessa on ymmärrettävä ajattelun ja rutiinien asettamat mallit ihmisen käyttäytymiselle.