Tiimin toimivuus ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa
Pääkkö, Petra; Pyötsiä, Iida; Nurmi, Mari (2020)
Pääkkö, Petra
Pyötsiä, Iida
Nurmi, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428157
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa varhaiskasvatuksen tiimityöstä tiimin toimivuuteen sekä pedagogiseen johtajuuteen liittyen. Opinnäytetyön tekijöiden työkokemus varhaiskasvatuksesta on osoittanut, että tiimityön merkitys korostuu toteutettaessa laadukasta varhaiskasvatusta. Ajankohtaisten muutosten, uuden varhaiskasvatuslain sekä tarkentuneiden työnkuvien myötä varhaiskasvatuksen kentällä on entistä suuremmassa roolissa tiimin toimivuus ja varhaiskasvatuksen tiimin eri jäsenten selkeät roolit. Viitekehyksenä käytimme sosiaalipsykologista teoriaa tiimin toimivuudesta sekä opettajajohtoisuuden teoriaa pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksessa. Tiimiä tarkasteltiin tiimin määritelmän sekä tiimin rakenteen kautta, kun taas pedagogista johtajuutta tutkimme varhaiskasvatuksen opettajan roolin näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa ja yhteistyökumppaninamme toimi Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö. Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto tutkimukseen saatiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, jolla kerättiin kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilta sekä lastenhoitajilta aiheeseen liittyen. Tuloksista kävi ilmi, että opettajajohtoisuus on parantanut tehtävää tiimityötä ennen kaikkea selkeyttämällä kaikkien tiimin jäsenten työnkuvia. Toimiva tiimi tarvitsee selkeät yhtenäiset tavoitteet ja käytänteet, joiden avulla voidaan luoda pohja toimivalle työyhteisölle, johon on helppo sitoutua.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin tietoa tiimin toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä pedagogisen johtajuuden merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi koonti toimivan tiimin rakentumisesta, jonka pohjalta kehitettiin tiimityön arviointilomake. Työelämän yhteistyökumppanit varhaiskasvatuksessa voisivat käyttää arviointilomaketta hyödyksi tiimityön kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa ja yhteistyökumppaninamme toimi Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkö. Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto tutkimukseen saatiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, jolla kerättiin kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilta sekä lastenhoitajilta aiheeseen liittyen. Tuloksista kävi ilmi, että opettajajohtoisuus on parantanut tehtävää tiimityötä ennen kaikkea selkeyttämällä kaikkien tiimin jäsenten työnkuvia. Toimiva tiimi tarvitsee selkeät yhtenäiset tavoitteet ja käytänteet, joiden avulla voidaan luoda pohja toimivalle työyhteisölle, johon on helppo sitoutua.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin tietoa tiimin toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä pedagogisen johtajuuden merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi koonti toimivan tiimin rakentumisesta, jonka pohjalta kehitettiin tiimityön arviointilomake. Työelämän yhteistyökumppanit varhaiskasvatuksessa voisivat käyttää arviointilomaketta hyödyksi tiimityön kehittämiseen.