Miten johdan erityisherkkää työntekijää? : case: HSP Suomi ry
Kinnunen, Anne-Kaisu (2020)
Kinnunen, Anne-Kaisu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428159
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli työelämälähtöinen tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli tehdä videon muodossa oleva koulutus-/ ohjausmateriaali erityisherkän työntekijän esihenkilölle. Materiaalin tarkoituksena oli auttaa esihenkilöä tunnistamaan erityisherkkä työntekijä sekä ymmärtämään erityisherkkyyttä ja sen tuomia mahdollisuuksia ja haasteita työelämässä. Tavoitteena oli lisäksi saada tietoa erityisherkkien toiveista koskien johtamista ja esihenkilötoimintaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli HSP Suomi ry, ent. Suomen Erityisherkät ry.
Opinnäytetyöni lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Toisaalta työssä oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä, koska tavoitteena oli konkreettinen tuotos. Tutkimusmenetelmänä käytin verkossa tapahtuvaa kyselytutkimusta, jonka empiirisen aineiston analysoin aineistolähtöisesti, osin teoriaohjatusti. Aineiston perusteella loin erityisherkän työntekijän sekä hänen toiveidensa mukaisen esihenkilön (ominaisuudet, toiminta) profiilit. Kyseiset profiilit sekä kyselytutkimuksen vastausten yhteenveto vastasi hyvin yhteneväisesti aiempia erityisherkkien työelämäkokemuksista tehtyjen tutkimusten tuloksia sekä erityisherkkyydestä yleisesti tehtyä tutkimusta.
Opinnäytetyöni teoreettisen viitekehyksen muodostivat johtaminen, työhyvinvoinnin johtaminen, erilaisuuden johtaminen, tunnejohtaminen, tunneosaaminen, tunneälytaidot ja erityisherkkyys. Työ loi inhimillisen katsauksen työelämään, johon myös erityisherkät henkilöt kuuluvat, onhan heitä 15-20% väestöstä.
Luodun Esihenkilön Erityisherkkyys Eskari E³ -videon jatkoksi voisi kehittää vahvemmin tunnejohtamiseen, tunneälytaitoihin ja niiden kehittämiseen keskittyvän koulutus- ja ohjausmateriaalin, nimenä voisi olla Esihenkilön Empatia Eskari E³.
Opinnäytetyöni lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Toisaalta työssä oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä, koska tavoitteena oli konkreettinen tuotos. Tutkimusmenetelmänä käytin verkossa tapahtuvaa kyselytutkimusta, jonka empiirisen aineiston analysoin aineistolähtöisesti, osin teoriaohjatusti. Aineiston perusteella loin erityisherkän työntekijän sekä hänen toiveidensa mukaisen esihenkilön (ominaisuudet, toiminta) profiilit. Kyseiset profiilit sekä kyselytutkimuksen vastausten yhteenveto vastasi hyvin yhteneväisesti aiempia erityisherkkien työelämäkokemuksista tehtyjen tutkimusten tuloksia sekä erityisherkkyydestä yleisesti tehtyä tutkimusta.
Opinnäytetyöni teoreettisen viitekehyksen muodostivat johtaminen, työhyvinvoinnin johtaminen, erilaisuuden johtaminen, tunnejohtaminen, tunneosaaminen, tunneälytaidot ja erityisherkkyys. Työ loi inhimillisen katsauksen työelämään, johon myös erityisherkät henkilöt kuuluvat, onhan heitä 15-20% väestöstä.
Luodun Esihenkilön Erityisherkkyys Eskari E³ -videon jatkoksi voisi kehittää vahvemmin tunnejohtamiseen, tunneälytaitoihin ja niiden kehittämiseen keskittyvän koulutus- ja ohjausmateriaalin, nimenä voisi olla Esihenkilön Empatia Eskari E³.