Lapsilähtöinen kohtaaminen hoitotyössä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Mäyrälä, Emmi (2020)
Lataukset:
Mäyrälä, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaista lapsilähtöinen kohtaaminen on alle kouluikäisten lasten, vanhempien ja hoitajien näkökulmasta sairaalaympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota konkreettisia keinoja lapsilähtöiseen kohtaamiseen lasten kanssa työskenteleville. Tavoitteena oli myös, että tiedosta pystyisivät hyötymään lapset, heidän läheisensä ja muu perhe sekä hoitotyön opiskelijat. Opinnäytetyötä ohjasi tutkimuskysymys, jonka avulla selvitettiin, millaista lapsilähtöinen kohtaaminen oli sairaalaympäristössä. Opinnäytetyön viitekehykseen valikoitui neljä keskeistä käsitettä, joissa käsiteltiin hoitotyön periaatteita sekä kohtaamista, vuorovaikutusta ja ohjausta lasten hoitotyössä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin Ebsco, PubMed ja ProQuest tietokannoista sekä manuaalista hakua käyttäen. Analysoitavaksi valikoitui kymmenen tutkimusta ja analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa nousi esille lasten toiveet kiireettömästä ja helposti lähestyttävästä hoitajasta, joka kuuntelee sekä huomio lapsen. Lapset halusivat hoitajan, joka leikkii, laulaa ja on yhdessä heidän kanssaan. Vanhempien läsnäolo oli tärkeää sekä lapsille että vanhemmille. Kommunikoinnin ja informaation tulisi tapahtua lasten kielellä, heidän ymmärtämällään tavalla. Vanhemmille oli tärkeää hoitajien aito kohtaaminen lasten kanssa ja turvallisuuden tunteen luominen.
Lapsilähtöisestä kohtaamisesta tarvittaisiin lisää tutkimusta varsinkin alle kouluikäisten kohdalla. Suomessa toteutettuja tutkimuksia alle kouluikäisten lasten kokemuksista sairaalasta ei ole juuri lainkaan. Jatkokehittämisenä ehdotetaan toteuttamaan haastatteluita alle kouluikäisille lapsille ja heidän vanhemmilleen sairaalakokemuksista ja toiveista niiden suhteen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin Ebsco, PubMed ja ProQuest tietokannoista sekä manuaalista hakua käyttäen. Analysoitavaksi valikoitui kymmenen tutkimusta ja analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa nousi esille lasten toiveet kiireettömästä ja helposti lähestyttävästä hoitajasta, joka kuuntelee sekä huomio lapsen. Lapset halusivat hoitajan, joka leikkii, laulaa ja on yhdessä heidän kanssaan. Vanhempien läsnäolo oli tärkeää sekä lapsille että vanhemmille. Kommunikoinnin ja informaation tulisi tapahtua lasten kielellä, heidän ymmärtämällään tavalla. Vanhemmille oli tärkeää hoitajien aito kohtaaminen lasten kanssa ja turvallisuuden tunteen luominen.
Lapsilähtöisestä kohtaamisesta tarvittaisiin lisää tutkimusta varsinkin alle kouluikäisten kohdalla. Suomessa toteutettuja tutkimuksia alle kouluikäisten lasten kokemuksista sairaalasta ei ole juuri lainkaan. Jatkokehittämisenä ehdotetaan toteuttamaan haastatteluita alle kouluikäisille lapsille ja heidän vanhemmilleen sairaalakokemuksista ja toiveista niiden suhteen.