Digitaalinen asiakaspolku hakukoneoptimoinnin kehittämisessä, Case Herman It Oy Jatkuvuuspalvelu
Nissinen, Aleksi (2020)
Nissinen, Aleksi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528229
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona it – ja konesalipalveluiden tarjontaan erikoistuneelle Herman It Oy:lle. Työn tavoitteena oli kehittää yrityksen tarjoaman jatkuvuuspalvelun verkkosivun hakukoneoptimointia digitaalisen asiakaspolun näkökulmasta.
Opinnäytetyössä hakukoneoptimointia käsitellään yksittäistä verkkosivua hyödyntävien optimointitekniikoiden osalta. Hakukoneoptimoinnin kehittämiseen on sisällytetty digitaalinen asiakaspolkuajattelu, jonka tarkoituksena on tuottaa hakukoneoptimointia kohderyhmälähtöisemmin.
Opinnäytetyön kehittämistehtävän kohteeksi valikoitui yrityksen tuottama jatkuvuuspalvelu. Case-palvelun verkkosivu oli opinnäytetyön aikana yrityksen tuorein, eikä sen osalta oltu aiemmin toteutettu mitään merkittäviä toimenpiteitä hakukoneoptimoinnin parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensimmäiseksi hakukoneoptimoinnin ja digitaalisen asiakaspolun välistä yhteyttä. Seuraavaksi avataan ja käsitellään keskeisimpiä yksittäisen verkkosivun hakukoneoptimointia hyödyntäviä tekniikoita. Lopuksi tarkastellaan Googlen työkalujen hyödynnettävyyttä hakukoneoptimoinnin aikana.
Kehittämistehtävälle asetettuna tavoitteena oli kehittää case-palvelun verkkosivun hakukoneoptimointia kohderyhmälähtöisemmäksi. Case-palvelulle toteutettujen hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden katsotaan lisänneen verkkosivun kohderyhmälähtöisyyttä. Kehittämistehtävän lopuksi toteutettu tarkastelujakso myös osoitti jatkuvuuspalvelun verkkosivun hakukonelöydettävyyden parantuneen.
Opinnäytetyössä hakukoneoptimointia käsitellään yksittäistä verkkosivua hyödyntävien optimointitekniikoiden osalta. Hakukoneoptimoinnin kehittämiseen on sisällytetty digitaalinen asiakaspolkuajattelu, jonka tarkoituksena on tuottaa hakukoneoptimointia kohderyhmälähtöisemmin.
Opinnäytetyön kehittämistehtävän kohteeksi valikoitui yrityksen tuottama jatkuvuuspalvelu. Case-palvelun verkkosivu oli opinnäytetyön aikana yrityksen tuorein, eikä sen osalta oltu aiemmin toteutettu mitään merkittäviä toimenpiteitä hakukoneoptimoinnin parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensimmäiseksi hakukoneoptimoinnin ja digitaalisen asiakaspolun välistä yhteyttä. Seuraavaksi avataan ja käsitellään keskeisimpiä yksittäisen verkkosivun hakukoneoptimointia hyödyntäviä tekniikoita. Lopuksi tarkastellaan Googlen työkalujen hyödynnettävyyttä hakukoneoptimoinnin aikana.
Kehittämistehtävälle asetettuna tavoitteena oli kehittää case-palvelun verkkosivun hakukoneoptimointia kohderyhmälähtöisemmäksi. Case-palvelulle toteutettujen hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden katsotaan lisänneen verkkosivun kohderyhmälähtöisyyttä. Kehittämistehtävän lopuksi toteutettu tarkastelujakso myös osoitti jatkuvuuspalvelun verkkosivun hakukonelöydettävyyden parantuneen.