Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen äitiys- ja lastenneuvolan asiakastyössä : osaamisen arvioinnin prosessin kehittäminen

Peura, Sonja; Rantanen, Minna (2020)

 
Avaa tiedosto
OpinnäytetyöTheseus.pdf (2.794Mt)
Lataukset: 


Peura, Sonja
Rantanen, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528273
Tiivistelmä
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamiseen kohdistuvat vaatimukset muuttuvat jatkuvasti terveydenhuollon pyrkiessä vastaamaan muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin ja kehittämään toimintaa lisääntyvän terveyttä ja hyvinvointia koskevan tutkimustiedon pohjalta. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamisen jatkuva kehittäminen on tärkeää hoitotyön laadun varmistamiseksi. Jotta osaamista voidaan kehittää, täytyy olemassa oleva osaaminen tunnistaa ja arvioida. Kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, mitä osaamista terveydenhoitaja tarvitsee äitiys- ja lastenneuvolan asiakastyössä sekä, mitä potentiaalista hyötyä osaamisen arvioinnista olisi osaamisen johtamisen näkökulmasta. Terveydenhoitajan osaamisvaatimukset on määritelty viimeksi vuonna 2006. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää osaamisen arvioinnin työväline ja prosessimalli Helsingin kaupungin neuvola- ja perhetyön yksikköön.

Kehittämistyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin ammatillisen osaamisen käsitettä hoitotyössä sekä kuvattiin, mitä on hoitotyön ydinosaaminen sekä terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin hoitotyön osaamisen arviointia osaamisen johtamisen viitekehyksessä. Kehittämistyön aineistonkeruumenetelminä olivat teemahaastattelu ja learning cafe. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tuloksena syntyi terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen, joka muodostui yhdeksästä yläluokasta. Osaamisen arvioinnin mahdolliset hyödyt muodostuivat työntekijän, esihenkilön ja organisaation näkökulmista. Kehittämistyön tuotoksina syntyi osaamisen arvioinnin prosessimalli ja työkortit. Kehittämiskysymysten tulosten perusteella syntyi myös innovaatio hyvän hoidon kriteereistä, jotka muodostivat työkorteilla arvioitavan osaamisen tavoitteet.

Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että terveydenhoitajan osaaminen äitiys- ja lastenneuvolan asiakastyössä on laaja-alaista ja tasoltaan vaativaa terveydenhoitotyötä, jonka perustana toimii laadukas vuorovaikutusosaaminen. Terveydenhoitajan edellytetään toteuttavan terveydenhoitotyötä kokonaisvaltaisesti, asiakaslähtöisesti ja eettisesti parhaalla saatavilla olevalla tiedolla ja osaamisella. Terveydenhoitajalta edellytetään lisäksi oman osaamisen arviointia ja kehittämistä. Terveydenhoitajan osaaminen on laajentunut kattamaan hoidon jatkuvuuden turvaamiseen liittyvän osaamisen. Osaamisen arvioinnin prosessin mahdolliset hyödyt ovat laaja-alaisia ja koskevat työntekijää, esihenkilöitä ja organisaatiota. Osaamisen arvioinnin prosessilla voidaan tukea osaamisen kehittämistä ja yhtenäisten hoito- ja toimintatapojen vahvistumista.

Osaamisen arvioinnin prosessin käyttöönoton tarkempi suunnittelu ja työkorttien käytettävyyden testaaminen suositellaan tehtäväksi ennen prosessin vakiinnuttamista käytäntöön. Tulevaisuudessa työkortteihin valitun mittarin luotettavuuden testaaminen ammatillisen osaamisen kehittymisen osoittajana voisi tuoda lisäarvoa työkorttien käyttöön. Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen tuloksiksi muodostuneet osaamisen ylä- ja alaluokat voisivat toimia osaamisen dokumentoinnin kirjaamisrakenteiden pohjana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste