Menetelmiä varhaiskasvatuksen verkko-opetukseen
Kankkunen, Konsta; Koljonen, Juha; Sohlman, Velma (2020)
Kankkunen, Konsta
Koljonen, Juha
Sohlman, Velma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi LAB-ammattikorkeakoulu. Tavoite oli saada kehitysideoita varhaiskasvatuksen opintojakson verkko-opetus osuudelle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin. Kehitysideat luotiin opiskelijoiden kokemuksiin ja teoriatietoon perustuen. Opiskelijakysely toteutettiin Google Forms –kyselylomakkeella. Kyselyllä saatiin aitoja kokemuksia opintojaksosta.
Kyselyn analysointi menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Teoria aineistona käytettiin ajankohtaisia suomen- ja englanninkielisiä lähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, vuorovaikutusta sekä verkko-opetusta.
Tulosten mukaan verkko-opetuksella ei pystytä korvaamaan lähiopetusta. Opiskelijat toivat vastauksissaan esille verkon välityksellä tapahtuvan vuorovaikutuksen puutteellisuuden. Haasteena koettiin opiskelijaryhmän tasavertainen osallistuminen verkossa. Toiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta pidettiin tärkeänä oppimismenetelmänä myös verkko-opinnoissa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkko-opetukseen tarkoitettuja tehtäviä, joita toimeksiantajan on mahdollista hyödyntää opintojakson toteutuksessa. Opiskelijoiden ja opettajan roolia verkko-opetuksessa selkeytettiin. The idea for this thesis was obtained from the early childhood education teachers of LAB University of Applied Sciences. The goal was to get development ideas for the implementation of e-learning in early childhood education. The thesis was carried out by the principles of qualitative research.
The goal was to improve the content of the early childhood education course by gathering students opinions who had attended the same course. The information gathering was conducted using a Google Forms question table for two students who had completed the course. The survey provided a basis for creating development ideas. The analysis method of the thesis was data based content analysis. The theory base was acquired from Finnish and English literature. The theoretical part of the thesis includes early childhood education, personnel interaction and e-learning.
The results of the survey concludes that students felt that e-learning could not fully replace face-to-face teaching. In their answers they pointed out the challenges of e-learning which were differences in the implementation of interaction in teaching, the teacher's challenges to keep the students active during the course. Functionality was also perceived as an important theme that should be brought more into e-learning.
The thesis provided assignments which the teachers of the early childhood course can utilize in addition of their own teaching methods. In addition, the roles of student and teacher were clarified.
Kyselyn analysointi menetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Teoria aineistona käytettiin ajankohtaisia suomen- ja englanninkielisiä lähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, vuorovaikutusta sekä verkko-opetusta.
Tulosten mukaan verkko-opetuksella ei pystytä korvaamaan lähiopetusta. Opiskelijat toivat vastauksissaan esille verkon välityksellä tapahtuvan vuorovaikutuksen puutteellisuuden. Haasteena koettiin opiskelijaryhmän tasavertainen osallistuminen verkossa. Toiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta pidettiin tärkeänä oppimismenetelmänä myös verkko-opinnoissa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi verkko-opetukseen tarkoitettuja tehtäviä, joita toimeksiantajan on mahdollista hyödyntää opintojakson toteutuksessa. Opiskelijoiden ja opettajan roolia verkko-opetuksessa selkeytettiin.
The goal was to improve the content of the early childhood education course by gathering students opinions who had attended the same course. The information gathering was conducted using a Google Forms question table for two students who had completed the course. The survey provided a basis for creating development ideas. The analysis method of the thesis was data based content analysis. The theory base was acquired from Finnish and English literature. The theoretical part of the thesis includes early childhood education, personnel interaction and e-learning.
The results of the survey concludes that students felt that e-learning could not fully replace face-to-face teaching. In their answers they pointed out the challenges of e-learning which were differences in the implementation of interaction in teaching, the teacher's challenges to keep the students active during the course. Functionality was also perceived as an important theme that should be brought more into e-learning.
The thesis provided assignments which the teachers of the early childhood course can utilize in addition of their own teaching methods. In addition, the roles of student and teacher were clarified.