Materiaalia jääkiekkovalmentajille jään ulkopuoliseen harjoitteluun : Vinkkejä 8–10-vuotiaiden motoristen perustaitojen harjoitteluun ikäkausi huomioiden
Rautio, Anniina; Toivonen, Miika (2020)
Rautio, Anniina
Toivonen, Miika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428171
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä jään ulkopuolisen oheisharjoittelun videot ja tukimateriaali JuniorPelicans-seuran U9-U10-ikäluokkien valmentajien käyttöön. Työn tarkoitus on lisätä jääkiekkovalmentajien tietotaitoa perusmotorisista taidoista ja innostaa lapsia omaehtoiseen liikkumiseen myös joukkuetoiminnan ulkopuolella. Pelien, leikkien ja haasteiden kautta annetaan valmentajille keinoja opettaa ikäkausi huomioon ottaen. Työn toimeksiantajana toimii JuniorPelicans ry.
Lapsen hermoston voimakas kehitysvaihe kestää syntymästä 8–10-vuotiaaksi, jolloin motoristen perustaitojen herkkyyskautta on vielä jäljellä. Kyseisessä ikävaiheessa täytyy perusmotoriset taidot jo osata ennen lajikohtaisten erityistaitojen opettelua. Tässä vaiheessa luodaan perusta lajin vaatimien fyysisien ominaisuuksien harjoittelulle, joten harjoitteiden tulee olla monipuolisia ja leikinomaisia.
Yhteiskunnan muutosten aiheuttamien haasteiden takia isävalmentajien lisäksi myös perheitä tulisi informoida lapsen liikkumiseen vaikuttavista asioista ja innostaa liikkumaan yhdessä lapsen kanssa arjessa. Tutkimusten mukaan lasten liikkuminen on vähentynyt ja samalla ruutuaikaa on päivittäin runsaasti. Työn tuotoksena syntyneitä monipuolisia harjoitteita – pelejä, leikkejä ja haasteita – voi toteuttaa niin jään ulkopuolisena oheisharjoitteluna kuin kotona perheen kanssa.
Lapsen hermoston voimakas kehitysvaihe kestää syntymästä 8–10-vuotiaaksi, jolloin motoristen perustaitojen herkkyyskautta on vielä jäljellä. Kyseisessä ikävaiheessa täytyy perusmotoriset taidot jo osata ennen lajikohtaisten erityistaitojen opettelua. Tässä vaiheessa luodaan perusta lajin vaatimien fyysisien ominaisuuksien harjoittelulle, joten harjoitteiden tulee olla monipuolisia ja leikinomaisia.
Yhteiskunnan muutosten aiheuttamien haasteiden takia isävalmentajien lisäksi myös perheitä tulisi informoida lapsen liikkumiseen vaikuttavista asioista ja innostaa liikkumaan yhdessä lapsen kanssa arjessa. Tutkimusten mukaan lasten liikkuminen on vähentynyt ja samalla ruutuaikaa on päivittäin runsaasti. Työn tuotoksena syntyneitä monipuolisia harjoitteita – pelejä, leikkejä ja haasteita – voi toteuttaa niin jään ulkopuolisena oheisharjoitteluna kuin kotona perheen kanssa.