Henkilöbrändin kehittäminen Instagramissa - Case: Tmi Vilma Viitala
Kannasmaa, Kiira; Viitala, Vilma (2020)
Kannasmaa, Kiira
Viitala, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528341
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten toiminimiyrittäjä Vilma Viitala pystyisi lähteä kehittämään omaa henkilöbrändiään fitness-valmentajana Instagramissa ja millainen urheiluun liittyvä Instagram-tili herättäisi kiinnostusta potentiaalisissa asiakkaissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui brändiin ja Instagram-markkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä internetlähteistä. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin brändin merkitystä, yritysbrändiä, henkilöbrändiä sekä Instagramia ja sen hyödyntämistä yritystoiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmissä käytettiin määrällistä kyselyä, laadullista haastattelua sekä Instagram-vaikuttajien vertailua. Määrällisen kyselyn tavoitteena oli selvittää, millainen urheiluun liittyvä Instagram-sisältö vastaajia kiinnostaa. Laadullisen haastattelun tarkoituksena oli selvittää avoimien vastauksien perusteella, millainen on vastaajien mielestä kiinnostava urheilullinen henkilöbrändi ja Instagram-tili. Lisäksi päätimme tehdä brändikehitystyömme tueksi vertailun sosiaalisen median eri vaikuttajista, jotka toimivat hyvinvointialalla ja jotka ovat onnistuneet luomaan Instagramissa vahvan jalansijan vaikuttajina. Tutkimuksien tavoitteena oli löytää yhteisiä tekijöitä, joita voisimme hyödyntää lopullisessa henkilöbrändin kehittämissuunnitelmassa.
Lopulliseen henkilöbrändin kehittämissuunnitelmaan olemme koonneet toimenpiteet, joiden avulla Vilma pystyy aloittamaan oman henkilöbrändinsä kehittämisen fitness-valmentajana Instagramissa. Henkilöbrändin kehittämissuunnitelma luotiin tekemiemme määrällisen kyselyn, laadullisen haastattelun sekä fitness-vaikuttajien vertailujen pohjalta.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui brändiin ja Instagram-markkinointiin liittyvästä kirjallisuudesta sekä internetlähteistä. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin brändin merkitystä, yritysbrändiä, henkilöbrändiä sekä Instagramia ja sen hyödyntämistä yritystoiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmissä käytettiin määrällistä kyselyä, laadullista haastattelua sekä Instagram-vaikuttajien vertailua. Määrällisen kyselyn tavoitteena oli selvittää, millainen urheiluun liittyvä Instagram-sisältö vastaajia kiinnostaa. Laadullisen haastattelun tarkoituksena oli selvittää avoimien vastauksien perusteella, millainen on vastaajien mielestä kiinnostava urheilullinen henkilöbrändi ja Instagram-tili. Lisäksi päätimme tehdä brändikehitystyömme tueksi vertailun sosiaalisen median eri vaikuttajista, jotka toimivat hyvinvointialalla ja jotka ovat onnistuneet luomaan Instagramissa vahvan jalansijan vaikuttajina. Tutkimuksien tavoitteena oli löytää yhteisiä tekijöitä, joita voisimme hyödyntää lopullisessa henkilöbrändin kehittämissuunnitelmassa.
Lopulliseen henkilöbrändin kehittämissuunnitelmaan olemme koonneet toimenpiteet, joiden avulla Vilma pystyy aloittamaan oman henkilöbrändinsä kehittämisen fitness-valmentajana Instagramissa. Henkilöbrändin kehittämissuunnitelma luotiin tekemiemme määrällisen kyselyn, laadullisen haastattelun sekä fitness-vaikuttajien vertailujen pohjalta.