Taidekasvatus osana varhaiskasvatusta- Art education as a part of early childhood education
Johanna, Ek (2020)
Johanna, Ek
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528501
Tiivistelmä
Tämän portfoliomuotoinen opinnäytetyö muodostui omasta tarpeestani kehittää tietämystäni taidekasvatuksen historiasta ja merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Rinnastin taidekasvatuksen tietoperustan varhaiskasvatuksen portfolio projektiini, jossa taidetta hyödynnettiin osana osallisuutta ja laaja-alaista oppimista. Tein myös tuotoksena videon, jossa esitän taiteen merkitystä kuvailtuna opiskeluideni aikana kokemieni kokemuksien ja kuvien kautta.
Taidekasvatuksen merkitys varhaiskasvatuksessa nosti päätään kansallisen tutkimuskeskuksen tekemän kyselyn myötä, jonka mukaan taidekasvatus toteutuu huonosti varhaiskasvatuksessa. Kyselyn myötä monet alan ammattilaiset ovat kirjoituksissaan pohtineet kuinka taidekasvatusta saataisiin lisättyä varhaiskasvatuksen arjessa. Perehdyin opinnäytetyössäni syvemmin historia osuuteen, jonka kautta ymmärsin, miten taidekasvatus on muuttanut muotoaan vuosikymmenten saatossa.
Portfoliomuotoisen opinnäytetyön digitaalisena alustana toimi Bulb-verkkoalusta. Portfolio ei ole julkinen. Portfolio sisältää teoreettisen tietoperustan, johon olen sisällyttänyt taidekasvatuksen vaiheet 1800-luvun lopulta tähän päivään. Käyn myös läpi taidekasvatuksen integroitumista varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä sekä kansainvälisen tutkimuskeskuksen, Karvin vuonna 2019 teettämän kyselyn tuloksia.
Taidekasvatuksen merkitys varhaiskasvatuksessa nosti päätään kansallisen tutkimuskeskuksen tekemän kyselyn myötä, jonka mukaan taidekasvatus toteutuu huonosti varhaiskasvatuksessa. Kyselyn myötä monet alan ammattilaiset ovat kirjoituksissaan pohtineet kuinka taidekasvatusta saataisiin lisättyä varhaiskasvatuksen arjessa. Perehdyin opinnäytetyössäni syvemmin historia osuuteen, jonka kautta ymmärsin, miten taidekasvatus on muuttanut muotoaan vuosikymmenten saatossa.
Portfoliomuotoisen opinnäytetyön digitaalisena alustana toimi Bulb-verkkoalusta. Portfolio ei ole julkinen. Portfolio sisältää teoreettisen tietoperustan, johon olen sisällyttänyt taidekasvatuksen vaiheet 1800-luvun lopulta tähän päivään. Käyn myös läpi taidekasvatuksen integroitumista varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä sekä kansainvälisen tutkimuskeskuksen, Karvin vuonna 2019 teettämän kyselyn tuloksia.