Yksinyrittäjien hyvät käytänteet uusasiakashankintaan
Nevalainen, Aki (2020)
Nevalainen, Aki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää hyviä käytänteitä uusasiakashankintaan aloittelevana yrittäjänä. Uusasiakashankintaa käsitellään näkökulmasta, jossa resurssit ja osaaminen ovat kokemattoman yrittäjän tasolla. Opinnäytetyö keskittyy siihen, miten hinnoittelu ja markkinointi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Opinnäytetyö ohjaa yrittäjiä kasvattamaan asiakastietämystään ja kehittämään menetelmiä liiketoiminnan johtamiseen. Toimeksiantaja opinnäytetyölle on ProSoolo.
ProSoolo tarjoaa yksinyrittäjille tukea ja turvaa yrittäjän arkea. Lisäksi tuo mahdollisuuksia verkostoitumiseen, juridisia palveluita ja muuta työkaluja helpottamaan yrittämistä. Päätavoitteena opinnäytetyölle on selvittää suotuisia käytänteitä uusasiakashankintaan ja auttaa kasvattamaan asiakaskuntaa. Lisäksi opinnäytetyö tavoittelee näkyvyyttä ja jopa kasvattamaan ProSoolon jäsenmäärää. Pyrkimyksenä luoda tuloksista käytännönläheisiä, jotka olisivat helposti yrittäjien käytettävissä. Käytänteet tulisivat olla saavutettavissa ilman suurempia resursseja.
Teoreettinen viitekehys kattaa liiketoiminnan ja markkinoinnin perusosaamista ja yrittäjyyden perusteita sekä olennaisia käsitteitä. Päälukujen alla keskitytään verkostoitumiseen, hinnoitteluun, sosiaaliseen mediaan ja investointeihin. Kyseiset teemat käsitellään yksinyrittäjän näkökulmasta.
Tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelut, jotka suoritettiin aktiivisille yrittäjille. Kuutta eri yrittäjää haastateltiin ajankohtaisen aineiston saamiseksi, niistä menetelmistä, joita he käyttävät asiakkaan kiinnostuksen luomiseen. Tuloksia analysoitiin yhdistelemällä samankaltaisuuksia toisiinsa ja vertailemalla tuloksia kirjoitettuun teoreettiseen viitekehykseen.
ProSoolo tarjoaa yksinyrittäjille tukea ja turvaa yrittäjän arkea. Lisäksi tuo mahdollisuuksia verkostoitumiseen, juridisia palveluita ja muuta työkaluja helpottamaan yrittämistä. Päätavoitteena opinnäytetyölle on selvittää suotuisia käytänteitä uusasiakashankintaan ja auttaa kasvattamaan asiakaskuntaa. Lisäksi opinnäytetyö tavoittelee näkyvyyttä ja jopa kasvattamaan ProSoolon jäsenmäärää. Pyrkimyksenä luoda tuloksista käytännönläheisiä, jotka olisivat helposti yrittäjien käytettävissä. Käytänteet tulisivat olla saavutettavissa ilman suurempia resursseja.
Teoreettinen viitekehys kattaa liiketoiminnan ja markkinoinnin perusosaamista ja yrittäjyyden perusteita sekä olennaisia käsitteitä. Päälukujen alla keskitytään verkostoitumiseen, hinnoitteluun, sosiaaliseen mediaan ja investointeihin. Kyseiset teemat käsitellään yksinyrittäjän näkökulmasta.
Tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelut, jotka suoritettiin aktiivisille yrittäjille. Kuutta eri yrittäjää haastateltiin ajankohtaisen aineiston saamiseksi, niistä menetelmistä, joita he käyttävät asiakkaan kiinnostuksen luomiseen. Tuloksia analysoitiin yhdistelemällä samankaltaisuuksia toisiinsa ja vertailemalla tuloksia kirjoitettuun teoreettiseen viitekehykseen.
