Monilukutaitoa varhaiskasvattajille
Haapanen, Tiina-Annukka (2020)
Haapanen, Tiina-Annukka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628591
Tiivistelmä
Monilukutaito on Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018) asiakirjan mukaan ”kulttuurisesti moninaisten viestien ja ympäröivän maailman ymmärtämisen sekä vuorovaikutuksen näkökulmasta keskeinen perustaito. Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja. Monilukutaidon perustana on laaja tekstikäsitys, jonka mukaan erilaiset tekstit voivat olla muun muassa kirjoitetussa, puhutussa, audiovisuaalisessa tai digitaalisessa muodossa. Siihen sisältyy erilaisia lukutaitoja kuten kuvanlukutaito, numeerinen lukutaito, medialukutaito ja peruslukutaito.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI 2018) katsoo monilukutaidon olevan pedagogista toimintaa, joka ei ole vielä vakiintunut osaksi varhaiskasvatusta. Näin ollen sen toteuttamiseen liittyviin haasteisiin ja puutteisiin tulee tarttua varhaiskasvatussuunnitelman sisältöjä ja menetelmiä vahvistamalla. Keinoina tähän mainitaan esimerkiksi lisäkoulutus, sekä paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien osalta selkeämpi konkretisointi koskien sitä, mitä monilukutaitoa vahvistava toiminta tarkoittaa käytännössä.
Monilukutaidosta varhaiskasvattajille -opas on tehty kehittämistyönä Loimaan kaupungin varhaiskasvatukselle. Se on osa Laurean ammattikorkeakoululle laadittua opinnäytetyötä. Oppaan tarkoituksena on olla tiivis esitys monilukutaidosta, lisätä paitsi monilukutaitoa koskevaa ymmärrystä niin toimia myös tukena varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Toiveeni on, että tämä opas johdattaisi monilukutaito -käsitteen ylitse ymmärrykseen siitä, miksi monilukutaitoa tarvitaan. Monilukutaidon lähestyminen sen toivotuista, kasvatuksellisista tuloksista käsin kukistaa vaikeaselkoisen termistön ja tuo monilukutaidon luontevaksi osaksi kaikkea varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa toimintaa. Monilukutaidossa on mielestäni kyse pohjimmiltaan ”vain ja ainoastaan” vuorovaikutustaidoista. Tämä tarkoittaa, että monilukutaito on läsnä aivan kaikissa varhaiskasvatuksessa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa, oli kyse sitten tervehtimisestä aamulla, sadutuksesta, laulamisesta, pihaleikistä jne. Kysymys on ennen kaikkea kasvattajan tietoisuudesta, jolloin monilukutaitoa voi myös tietoisesti edistää.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (KARVI 2018) katsoo monilukutaidon olevan pedagogista toimintaa, joka ei ole vielä vakiintunut osaksi varhaiskasvatusta. Näin ollen sen toteuttamiseen liittyviin haasteisiin ja puutteisiin tulee tarttua varhaiskasvatussuunnitelman sisältöjä ja menetelmiä vahvistamalla. Keinoina tähän mainitaan esimerkiksi lisäkoulutus, sekä paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien osalta selkeämpi konkretisointi koskien sitä, mitä monilukutaitoa vahvistava toiminta tarkoittaa käytännössä.
Monilukutaidosta varhaiskasvattajille -opas on tehty kehittämistyönä Loimaan kaupungin varhaiskasvatukselle. Se on osa Laurean ammattikorkeakoululle laadittua opinnäytetyötä. Oppaan tarkoituksena on olla tiivis esitys monilukutaidosta, lisätä paitsi monilukutaitoa koskevaa ymmärrystä niin toimia myös tukena varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Toiveeni on, että tämä opas johdattaisi monilukutaito -käsitteen ylitse ymmärrykseen siitä, miksi monilukutaitoa tarvitaan. Monilukutaidon lähestyminen sen toivotuista, kasvatuksellisista tuloksista käsin kukistaa vaikeaselkoisen termistön ja tuo monilukutaidon luontevaksi osaksi kaikkea varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa toimintaa. Monilukutaidossa on mielestäni kyse pohjimmiltaan ”vain ja ainoastaan” vuorovaikutustaidoista. Tämä tarkoittaa, että monilukutaito on läsnä aivan kaikissa varhaiskasvatuksessa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa, oli kyse sitten tervehtimisestä aamulla, sadutuksesta, laulamisesta, pihaleikistä jne. Kysymys on ennen kaikkea kasvattajan tietoisuudesta, jolloin monilukutaitoa voi myös tietoisesti edistää.