Asiakkuudenhallintajärjestelmän kehittäminen myyntityössä
Naukkarinen, Robert (2020)
Naukkarinen, Robert
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628631
Tiivistelmä
Tämä Laurean ammattikorkeakoulun opinnäytetyö on suoritettu kehitysprojektina Finnkino Oy:lle. Tavoitteena oli kehittää Finnkino Median CRM-järjestelmä vastaamaan nykystandardeja, jotta se tukisi paremmin myyntiä ja myynninjohtamista. Kehitysprojekti on toteutettu yhteistyössä asiantuntijayrityksen kanssa, joka hallinnoi alustan ohjelmointia järjestelmän kehitysideoiden osalta ja korjasivat vikatilanteissa järjestelmäviat. Itse toimin datakäsittelijänä, projektin vetäjänä sekä yhteyshenkilönä molempien osapuolien kanssa läpi prosessin.
Digitalisaation myötä CRM-järjestelmiä tarjoavien palveluyritysten keskuudessa on paljon kilpailua ja on yksi nopeimmin kasvavista toimialoista kyseisellä markkina-alueella. Vertailukohteita on siis helppo löytää eri palveluntarjoajien välillä. Teoriapohjana olen käyttänyt eri palveluntarjoajien sivustoja ja kirjallisuutta myynnin-ja asiakkuuksien johtamisesta.
Kehitysprojektin tarkoituksena oli kehittää Finnkino Median asiakkuudenhallintajärjestelmää ja sen avulla tarjota sen myyntiedustajille myyntiä edistävä työkalu arkeen.Toteutin projektin edetessä kyselyitä ja haastattelin myyntijohtajaa ja kahta mediamyyjää, jotta varmasti kaikki kehitysideat saataisiin esille ja kuuluviin. Toteutimme asiantuntijayrityksen kanssa näiden kehitysideoiden ja toiveiden pohjalta suunnitelmia, mitkä veimme rakennettuun testiympäristöön. Testiympäristössä pystyimme havainnollistamaan järjestelmävirheet ja puutteet, minkä avulla pystyimme kehittämään CRM-järjestelmästä juuri toivotunlaisen.
Lopputuotteen tuotannon puolelle viennin jälkeen järjestimme koko Finnkino Medianmyynti-ryhmällekoulutuksen uuteen järjestelmään. Yhteenvetona käyttöönoton jälkeen tekemän kyselyn ja kehitysprojektin alussa tehdyn välillä oli huomattava ero. Käyttäjätyytyväisyys ja aktiivisuus järjestelmän käytössä nousi melkein 100%.
Onnistunut projekti esiteltiin myös konsernin muihin maihin ja integraatioita järjestelmään alettiin suunnitella myös muidenkin myyntitiimien osalta Finnkinossa.
Digitalisaation myötä CRM-järjestelmiä tarjoavien palveluyritysten keskuudessa on paljon kilpailua ja on yksi nopeimmin kasvavista toimialoista kyseisellä markkina-alueella. Vertailukohteita on siis helppo löytää eri palveluntarjoajien välillä. Teoriapohjana olen käyttänyt eri palveluntarjoajien sivustoja ja kirjallisuutta myynnin-ja asiakkuuksien johtamisesta.
Kehitysprojektin tarkoituksena oli kehittää Finnkino Median asiakkuudenhallintajärjestelmää ja sen avulla tarjota sen myyntiedustajille myyntiä edistävä työkalu arkeen.Toteutin projektin edetessä kyselyitä ja haastattelin myyntijohtajaa ja kahta mediamyyjää, jotta varmasti kaikki kehitysideat saataisiin esille ja kuuluviin. Toteutimme asiantuntijayrityksen kanssa näiden kehitysideoiden ja toiveiden pohjalta suunnitelmia, mitkä veimme rakennettuun testiympäristöön. Testiympäristössä pystyimme havainnollistamaan järjestelmävirheet ja puutteet, minkä avulla pystyimme kehittämään CRM-järjestelmästä juuri toivotunlaisen.
Lopputuotteen tuotannon puolelle viennin jälkeen järjestimme koko Finnkino Medianmyynti-ryhmällekoulutuksen uuteen järjestelmään. Yhteenvetona käyttöönoton jälkeen tekemän kyselyn ja kehitysprojektin alussa tehdyn välillä oli huomattava ero. Käyttäjätyytyväisyys ja aktiivisuus järjestelmän käytössä nousi melkein 100%.
Onnistunut projekti esiteltiin myös konsernin muihin maihin ja integraatioita järjestelmään alettiin suunnitella myös muidenkin myyntitiimien osalta Finnkinossa.