Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digitaalisen hiilijalanjälki: välttämätöntä tietää, mahdotonta laskea. Tapaus Karelia-Moodle-kurssitoteutukset

Karvinen, Atte (2020)

 
Avaa tiedosto
Karvinen_Atte_2020_12_16.pdf (1.470Mt)
Lataukset: 


Karvinen, Atte
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628767
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan digitalisaation hiilijalanjäljen muodostumista, Karelia-ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman kurssitoteutusten hiilijalanjälkeä sekä opettajien tietämystä aiheesta. Työn tarkoitus on lisätä tietoisuutta digitalisaation ympäristöpäästöistä ja antaa vinkkejä päästöjen pienentämiseen yksilötasolla.
Tapaustutkimuksessa tarkasteltiin seitsemää kurssitoteutusta Karelia-Moodle-oppimisympäristössä
ja pyrittiin löytämään yksilölähtöisiä tapoja pienentää kurssien hiilijalanjälkeä. Opettajien tietämystä aiheesta kartoitettiin kyselyn avulla. Työn tietoperustana on kirjallisuuselvitys, jossa käydään viimeisimpien tutkimustulosten valossa läpi digitaalisen elämän aiheuttamia ympäristöpäästöjä.
Nopea teknologinen kehitys ja verkottumisen leviäminen aiheuttavat ennenäkemättömiä haasteita niin energiankäytön, energiantehokkuuden kuin laitteiden ja verkkojen elinkaarenkin osalta. Datan kulutus lisääntyy paitsi loppukäyttäjien, myös Big Datan, tekoälyn ja lukuisten muiden nousevien teknologioiden myötä aina suuremmaksi.
Tutkimuksesta selvisi, että käytetyllä päätelaitteella, verkkotyypillä ja käytetyillä palveluilla on suuri merkitys digitaalisen hiilijalanjäljen muodotumisessa.
 
This thesis examines the formation of the carbon footprint of digitalization and the carbon footprint of the implementations of the courses of Karelia University of Applied Sciences Business Information Technology, as well as the teachers´ knowledge of the subject. The study aims to increase the knowledge about the environmental emissions of digitalization and give tips for how to reduce the emissions at the individual level.
The case study examined seven course-implementations on Karelia-Moodle learning environment and aimed to find an individual level of ways to reduce the carbon footprint of the courses. The knowledge base is a literature review that looks at the emissions caused by the digital life in light of the latest research findings.
Digitalization has its promise to reduce emissions, but it was found that it may also increase them. Rapid technological development and spread of networking create unprecedented challenges in terms of energy consumption, energy efficiency and the life cycle of equipment and networks. The data consumption constantly increases not only because of the end-users but also because of Big Data, artificial intelligence and other rising technologies. The study found that the type of equipment, the type of network and the services used play a significant role in the formation of the digital carbon footprint.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste