Pelisuunnitteludokumentin luominen konseptitaiteen avulla
Holm, Petteri; Ignatius, Pinja (2020)
Holm, Petteri
Ignatius, Pinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628711
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään pääasiassa pelien käsikirjoittamiseen ja konseptitaiteen luomiseen, mutta selvitetään myös muita videopelien tekemiseen liittyviä aihealueita. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka pelisuunnitteludokumentti tehdään ja lopuksi toteutetaan dokumentti.
Lähdemateriaalina työssä käytettiin pelialaan liittyvää kirjallisuutta, videoesseitä pelien eri
aihealueista, artikkeleita alan sivustoilta Lisäksi on haastateltu Cornfox & Brothersin Heikki Repoa pelisuunnitteludokumentin luomisesta sekä konseptitaiteesta ja käsikirjoittamisesta. Työssä tarkastellaan videopelien käsikirjoittamista ja sen eri aihealueita, pelin mekaniikkoja, ääniä sekä ympäristön ja kenttien suunnittelua. Tämän jälkeen työ siirtyy käytännön vaiheeseen, jossa alamme itse suunnitella peliä, luomaan konseptitaidetta ja käsikirjoittaamaan pelin tarinaa. Jokaisen pelin hahmon ja ympäristön suunnitteluvaiheet käydään läpi yksityiskohtaisesti. Lopuksi tarkastelemme itse pelisuunnitteludokumentin tekoa.
Työn tuloksena syntyi pelisuunnitteludokumentti peliin ”Aries Hail” pelisuunnitteludokumentti, jossa käydään läpi pelin tarina, mekaniikat, hahmot, viholliset sekä ympäristöt. Seuraava vaihe työssä olisi toteuttaa pelistä demo ja kokeilla, toimiiko peli käytännössä niin kuin on suunniteltu.
Lähdemateriaalina työssä käytettiin pelialaan liittyvää kirjallisuutta, videoesseitä pelien eri
aihealueista, artikkeleita alan sivustoilta Lisäksi on haastateltu Cornfox & Brothersin Heikki Repoa pelisuunnitteludokumentin luomisesta sekä konseptitaiteesta ja käsikirjoittamisesta. Työssä tarkastellaan videopelien käsikirjoittamista ja sen eri aihealueita, pelin mekaniikkoja, ääniä sekä ympäristön ja kenttien suunnittelua. Tämän jälkeen työ siirtyy käytännön vaiheeseen, jossa alamme itse suunnitella peliä, luomaan konseptitaidetta ja käsikirjoittaamaan pelin tarinaa. Jokaisen pelin hahmon ja ympäristön suunnitteluvaiheet käydään läpi yksityiskohtaisesti. Lopuksi tarkastelemme itse pelisuunnitteludokumentin tekoa.
Työn tuloksena syntyi pelisuunnitteludokumentti peliin ”Aries Hail” pelisuunnitteludokumentti, jossa käydään läpi pelin tarina, mekaniikat, hahmot, viholliset sekä ympäristöt. Seuraava vaihe työssä olisi toteuttaa pelistä demo ja kokeilla, toimiiko peli käytännössä niin kuin on suunniteltu.