Valmentava työote Edistian työvalmennuksessa
Tapio, Pilar; Salovaara, Anni (2020)
Tapio, Pilar
Salovaara, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628693
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Edistia työelämä -yksikön kanssa. Opinnäytetyössämme tutkimme valmentavaa työotetta menetelmänä Edistian työvalmennustoiminnan valmentajien näkökulmasta. Tutkimuskysymyksemme tarkoitus on tutkia sitä, miten työntekijät kokevat valmentavan työotteen käytön työssään ja tähän kysymykseen haemme vastausta neljän alakysymyksen avulla. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla työvalmennustoiminnan työntekijöitä, sekä esimiestä. Opinnäytetyö on tehty työelämäkumppanillemme tarvelähtöisesti ja Edistia hyödyntää tutkimuksesta saatua tietoa käyttöönsä.
Opinnäytetyössämme teoreettinen viitekehys muodostui valmentavasta työotteesta, työvalmennuksesta, motivaatiosta sekä valmentajan roolista. Valmentava työote oli tutkimamme menetelmä, johon sisältyi olennaisesti motivaation sekä valmentajan roolin tarkastelu. Työ-valmennus ja sen toteutuksen erilaiset muodot toimivat kontekstina, jossa valmentavaa työ-otetta hyödynnettiin.
Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluiden avulla ja saatu materiaali litteroitiin sekä analysoitiin teoriaohjaavan analyysimuodon mukaisesti. Haastattelimme neljää työvalmennuksen työntekijää ja yhtä esimiestä valmentavan työotteen käytön kokemuksista ja ajatuksista siihen liittyen.
Tutkimuksessa ilmeni, että menetelmän käyttö koettiin työntekijöiden näkökulmasta hyödyllisenä. Motivaation merkitys, vuorovaikutussuhde, työntekijöiden reflektio sekä itsestä huolehtiminen nousivat esille tärkeinä aiheina valmentavaa työotetta käyttäessä. Haasteena menetelmän käytölle koettiin kiireen tuntu, sekä haastavat asiakaskohtaamiset. Menetelmään liittyviä kehittämiskohteita ei nostettu, mutta tukea toivottiin valmentavan työotteen sisäistämiseen.
Opinnäytetyössämme teoreettinen viitekehys muodostui valmentavasta työotteesta, työvalmennuksesta, motivaatiosta sekä valmentajan roolista. Valmentava työote oli tutkimamme menetelmä, johon sisältyi olennaisesti motivaation sekä valmentajan roolin tarkastelu. Työ-valmennus ja sen toteutuksen erilaiset muodot toimivat kontekstina, jossa valmentavaa työ-otetta hyödynnettiin.
Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluiden avulla ja saatu materiaali litteroitiin sekä analysoitiin teoriaohjaavan analyysimuodon mukaisesti. Haastattelimme neljää työvalmennuksen työntekijää ja yhtä esimiestä valmentavan työotteen käytön kokemuksista ja ajatuksista siihen liittyen.
Tutkimuksessa ilmeni, että menetelmän käyttö koettiin työntekijöiden näkökulmasta hyödyllisenä. Motivaation merkitys, vuorovaikutussuhde, työntekijöiden reflektio sekä itsestä huolehtiminen nousivat esille tärkeinä aiheina valmentavaa työotetta käyttäessä. Haasteena menetelmän käytölle koettiin kiireen tuntu, sekä haastavat asiakaskohtaamiset. Menetelmään liittyviä kehittämiskohteita ei nostettu, mutta tukea toivottiin valmentavan työotteen sisäistämiseen.