Esimiestyön tukeminen suuryrityksessä HR-osaston näkökulmasta
Hurmerinta, Saara; Siponen, Maija (2020)
Hurmerinta, Saara
Siponen, Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628705
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista tukea kohdeyrityksen esimiehet kokevat tarvitsevansa henkilöstöhallinnolta arjen esimiestyössä. Kohdeyrityksen tuottamissa henkilöstökyselyissä esimiestyö on koettu puutteelliseksi, ja opinnäytetyöllä oli tarkoitus auttaa kohdeyritystä selvittämään, miten esimiehiä voitaisiin HR-osaston tarjoamien palvelujen avulla tukea paremmin esimiestyössä suoriutumisessa. Tutkimuksella kartoitettiin esimiesten näkemystä kohdeyrityksen tämänhetkisistä tukipalveluista sekä niiden toimivuudesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa sellaista tietoa, jota kohdeyrityksen HR-osasto voisi hyödyntää tarjoamiensa tukitoimintojen suunnittelussa ja kehittämisessä esimiesten tarpeita vastaavaksi. Tutkimuksen kohteena olivat kaikki yrityksen esimiehet, jotka työskentelevät Suomessa. Teoriaosuus muodostui henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön teemojen ympärille tukien tutkimuksen toteuttamista ja tuloksien tarkastelua. Erityisesti esimiestyön kannalta keskeisiä osa-alueita olivat etäjohtaminen, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, esimieheksi eteneminen sekä osaamisen kehittäminen.
Opinnäytetyön tutkimusote oli määrällinen, ja aineistonkeruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Tutkimustuloksista ilmeni, että esimiehet tarvitsivat arjen esimiestyössään HR:ltä tukea erityisesti etäjohtamiseen, työsuhdeasioihin ja niihin liittyvien järjestelmien käyttöön sekä keinoihin, joilla esimiehet voisivat löytää parempia tapoja suoriutua esimiestyöstään. HR:n tarjoama tuki ja tukikanavat koettiin pääsääntöisesti toimiviksi, mutta erityisesti tarvittavien tietojen löytämisessä koettiin olevan ongelmia. Etenkin etäjohtamisen tuomiin haasteisiin tarvittiin kohdennettua tukea. Merkittävimmät kehityskohteet opinnäytetyön tutkimuksen perusteella olivat HR:n tarjoaminen ohjeistuksien yhteneväisyys, ajantasaisuus ja löydettävyys, etätyöhön tarjottava tuki ja opastus, osaamisen kehittämiseen tarjottava tuki sekä vertaistuen tarjoaminen. Tutkimuksella saavutettiin tärkeää tietoa yhteistyökumppanille tukimuotojen kehittämistä varten.
Opinnäytetyön tutkimusote oli määrällinen, ja aineistonkeruussa käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Tutkimustuloksista ilmeni, että esimiehet tarvitsivat arjen esimiestyössään HR:ltä tukea erityisesti etäjohtamiseen, työsuhdeasioihin ja niihin liittyvien järjestelmien käyttöön sekä keinoihin, joilla esimiehet voisivat löytää parempia tapoja suoriutua esimiestyöstään. HR:n tarjoama tuki ja tukikanavat koettiin pääsääntöisesti toimiviksi, mutta erityisesti tarvittavien tietojen löytämisessä koettiin olevan ongelmia. Etenkin etäjohtamisen tuomiin haasteisiin tarvittiin kohdennettua tukea. Merkittävimmät kehityskohteet opinnäytetyön tutkimuksen perusteella olivat HR:n tarjoaminen ohjeistuksien yhteneväisyys, ajantasaisuus ja löydettävyys, etätyöhön tarjottava tuki ja opastus, osaamisen kehittämiseen tarjottava tuki sekä vertaistuen tarjoaminen. Tutkimuksella saavutettiin tärkeää tietoa yhteistyökumppanille tukimuotojen kehittämistä varten.