Lapsen yksilöllisen minä- ja maailmankuvan tukeminen varhaiskasvatuksessa kuvallisen ilmaisun keinoin
Viinikka, Tiia (2020)
Viinikka, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628738
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään Espoossa sijaitsevan päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Espoossa sijaitsevan päiväkodin kuvallista ilmaisua lapsen yksilöllistä minä- ja maailmankuvaa tukevaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lapsen yksilöllistä minä- ja maailmankuvaa tukeva kuvallisen ilmaisun opas kasvattajien toiminnan tueksi.
Opinnäytetyö noudatteli tapaustutkimuksellista lähestymistapaa. Teoriaosuus käsittelee opinnäytetyön pääkäsitteitä: minäkuvaa, maailmankuvaa, kuvallista ilmaisua sekä kasvattajan pedagogista toimintaa. Teoriaosuus tarkastelee opinnäytetyön pääkäsitteiden yhteyttä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, minäkuvaa ja maailmankuvaa sekä niiden yhteyttä kuvalliseen ilmaisuun, kuvallisen ilmaisun toteuttamista sekä kasvattajan pedagogista toimintaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen oppaan sisältö on muodostettu teorian ja tutkimuksessa saadun aineiston pohjalta. Oppaan sisältö noudatteli opinnäytetyön rakennetta. Lisäksi se antoi käytännön esimerkkejä lapsen yksilöllistä minä- ja maailmankuvaa tukevan kuvallisen ilmaisun toteuttamiseen.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas tarjosi kasvattajille valmiudet lapsen yksilöllistä minä- ja maailmankuvaa tukevan kuvallisen ilmaisun toteuttamiseen sekä vahvisti kasvattajien pedagogista osaamista kyseiseen aiheeseen liittyen. Opinnäytetyö on toteutettu tarkasti ja huolellisesti. Se on noudattanut kehittämistyön luotettavuuden ja eettisyyden lähtökohtia. This thesis was carried out in collaboration with a kindergarten in Espoo. The purpose of this thesis was to develop visual expression to support child’s individual self-image and worldview in the kindergarten. The aim was to create a guide book to faclitate the educators’ work in supporting child’s individual self-image and worldview through visual expression.
The thesis was implemented as a case study approach. The theoretical framework includes: self-image, worldview, visual expression and pedagogical work of the educator. These issues were examined in context to the National core curriculum for early childhood education and care. The theoretical framework examines individual self-image and worldview and how these concepts are linked to visual expression, carrying out the visual expression and educators pedagogical work.
As a result of this thesis a guide book was created. The content of the guide book was based on the theory and the results of the study´s material. The content of the guide book followed the structure of the thesis. The guide book gives practical examples on how to implement child’s individual self-image and worldview by using visual expression.
The aims of this thesis were achieved. The guide book offered transferable skills to the teachers and child care workers. Educators got readiness on how to implement visual expression supporting child’s individual self-image and worldview and strengthened educators pedagogical know-how in this matter. The thesis was carried out precisely and carefully following good practices in reliability and the ethical basis of the development work.
Opinnäytetyö noudatteli tapaustutkimuksellista lähestymistapaa. Teoriaosuus käsittelee opinnäytetyön pääkäsitteitä: minäkuvaa, maailmankuvaa, kuvallista ilmaisua sekä kasvattajan pedagogista toimintaa. Teoriaosuus tarkastelee opinnäytetyön pääkäsitteiden yhteyttä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, minäkuvaa ja maailmankuvaa sekä niiden yhteyttä kuvalliseen ilmaisuun, kuvallisen ilmaisun toteuttamista sekä kasvattajan pedagogista toimintaa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen oppaan sisältö on muodostettu teorian ja tutkimuksessa saadun aineiston pohjalta. Oppaan sisältö noudatteli opinnäytetyön rakennetta. Lisäksi se antoi käytännön esimerkkejä lapsen yksilöllistä minä- ja maailmankuvaa tukevan kuvallisen ilmaisun toteuttamiseen.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas tarjosi kasvattajille valmiudet lapsen yksilöllistä minä- ja maailmankuvaa tukevan kuvallisen ilmaisun toteuttamiseen sekä vahvisti kasvattajien pedagogista osaamista kyseiseen aiheeseen liittyen. Opinnäytetyö on toteutettu tarkasti ja huolellisesti. Se on noudattanut kehittämistyön luotettavuuden ja eettisyyden lähtökohtia.
The thesis was implemented as a case study approach. The theoretical framework includes: self-image, worldview, visual expression and pedagogical work of the educator. These issues were examined in context to the National core curriculum for early childhood education and care. The theoretical framework examines individual self-image and worldview and how these concepts are linked to visual expression, carrying out the visual expression and educators pedagogical work.
As a result of this thesis a guide book was created. The content of the guide book was based on the theory and the results of the study´s material. The content of the guide book followed the structure of the thesis. The guide book gives practical examples on how to implement child’s individual self-image and worldview by using visual expression.
The aims of this thesis were achieved. The guide book offered transferable skills to the teachers and child care workers. Educators got readiness on how to implement visual expression supporting child’s individual self-image and worldview and strengthened educators pedagogical know-how in this matter. The thesis was carried out precisely and carefully following good practices in reliability and the ethical basis of the development work.